2016-10-02

Lina-lektion

Idag tog vi långa tyglar-lektion för Lina igen. Medan jag väntade på henne så värmde vi upp med lite hoppning av tunnor. Först en liten vägran (vad är detta i min väg-reaktion) men sen så. Jag är väl ingen expert på hoppning direkt, men nog tycker jag att han ser ut att ha rätt ok teknik? Eller vad säger ni som kan sånt där? (Tekniska bekymmer så själva hoppbilden finns längst ner...)

Lite minnesanteckningar från lektionen:
* Häst-yoga med tygel tag
* Noga med vinkel i lateral - akta så inte nosen kommer före
* Små, fina tygeltag när jag ber om lateral från zon 5 så han inte blir förvirrad
* Börja vara mer particular med huvudposition - inte för högt, inte för lågt! Blir svårt att jobba igenom ryggen då.
* Håll kvar kontakt i båda tyglarna när jag ber om vertical, men bibehåll aktiva tyglar - krama dem
* I circling med tygeln bakom benen, börja be om mer formning och växla mellan att samla upp och öka. Om han kommer in med rumpan istället, gå tillbaka till freestyle-läge.
* Stanna, backa, böj, räta, öka/minska gångart
* Lägg in lite bommar

Tack Lina för både lektion och bilder!  :-D

Inga kommentarer: