2018-11-11

Erika-kurs

I helgen åkte Nadal och jag iväg med Anna och Bobson på kurs i dalarna för Erika Furberg. Det är många år sedan nu som vi tog någon lektion för henne och det var både roligt, nyttigt och givande. Gav mersmak så vi hoppas på fler tillfällen framöver!

Vi körde on-line och finess med freestyle-inslag. Fokus låg på avslappning för tryck, vilket passade oss utmärkt! Det var och är precis vad vi behöver få till nu.

Övningarna dag ett handlade om att hitta knapparna och tekniken, och dag två handlade om att använda det, ungefär. Trycket vi använde var både med porcupine och driving. Principen uppsuttet var: inner tygel och skänkel för avslappning, ytter tygel och skänkel för fart och form.

Några av övningarna on-line:
Lägg tryck på den muskel som är spänd, tills han slappnar av och ger efter, först med porcupine sen med driving.
Backa (rygga) med olika energi och sedan en stark draw tillbaka. Vi observerade hur de rörde sig i backen/ryggningen och sedan försökte jag få Nadal att backa runt mig. Vi behöver mer träning på det.

Uppsuttna övningar:
Böjningar åt olika håll i circling, in i avslappning.
Snett över ridbanan, växla mellan diagonalsluta och öppna, kom tillbaka till avslappning på kortsidan. Repetera.
Växla, endast med hjälp av sätet, mellan olika farter i gångarterna (att gå långsammare än Nadals neutrala var svårast).
Backa/rygga genom att gå in i ryggningen från skritt eller trav (eller galopp) och genom att vinkla och lyfta höften, och om det behövs, lyfta tygeln.

Det finns mycket mer att skriva om helgen men jag får ge mig nu - det blir så långt annars. Vare sig Anna eller jag fotade något under kursdagarna, men Anna hade i alla fall sinnesnärvaro nog att fota lite vid det jättefina utestallet.

Inga kommentarer: