2014-07-17

Impulsion

Idag red vi lektion för Lina Brandt igen. Det är så roligt att hon rör sig lite mer i våra trakter så att det är möjligt att rida för henne lite oftare. Det var återigen frågan om freestyle, med lite bommar, men bara markbommar den här gången. Fokus låg på bakbensaktivitet - genom att ryttaren skulle vara lite mer "på" för att få till bättre impulsion. Impulsion innebär typ framåtbjudning, men jag tycker att det engelska ordet impulsion känns som ett bättre ord: det får mig att tänka mer i termer av att Nadal ska vara "med" mig, beredd och villig på vad jag än ber om. Inte att han bara ska tänka framåt, utan att han ska tänka på mig. Det kanske finns ett superlämpligt ord inom dressyren för detta på svenska, men jag kommer i så fall inte på det just nu :-)

Nadal var rätt ofokuserad och orolig inledningsvis och undrade mer vad som pågick utanför ridbanan (alla spökena var och hälsade på, tydligen) än vad det var som jag bad honom att göra. Under lektionen så gjorde vi övergångar mellan alla gångarter, längs fyrkanten och på åttan. Vi lade in bommar längs ena långsidan och sedan gjorde vi övergångar på kortsidorna samt den andra långsidan. Vi lade också in framdelsförflyttningar för att hjälpa Nadal att lägga över mer vikt på bakbenen. Vi gjorde också cloverleaf-mönstret i galopp (det var nog första gången vi gjorde det i galopp, tror jag. Kändes bra!). Det blev också lite finessridning (alltså med tyglar) på fyrkanten och på volt där jag bad om mer böjning i zon 3 och att Nadal skulle aktivera bakbenen mer och tänka mer uppåt-framåt.

Det jag tar med mig från dagens lektion är att jag behöver variera det vi gör mer, och kräva av Nadal att han svarar snabbare på det jag ber om. Jag tar också med mig att jag behöver tänka mer på att vi ska rida in, aktivt!, även i övergångarna nedåt och bakåt. Och när han är svamlig i galoppen så får jag helt enkelt rida i mindre cirklar och/eller göra halvhalter för att påminna honom om att lyssna på mig.

Annars har vi ridit ut i skogen, dels vår 8-km-runda och dels provade vi att ta oss runt det jag trodde skulle bli en loop, men vi blev tvungna att vända för att komma hemåt. Den sista blev 25,7 km. Det har också blivit en del vilodagar - delvis för att jag tycker att han behöver det men mest för att jag haft annat för mig (besök - av människor! - typ :-) ).

Det blev också ett bilköp häromdagen eftersom min Toyota börjat få dyra krämpor. Det blev en begagnad Volvo istället. Idag drog jag Nadal till vinterstallet för lektionen med Lina. Oj vad jag gillar den bilen! Och vad skönt det är med automatväxel! Var lite osäker på om automaten skulle dra ryckigt med släpet, men måste säga att det blev helt super! Är lite kär i min nya bil just nu. Och en småsak i sammanhanget, men idag upptäckte jag också vilken fantastisk bas bilstereon har - med lite bra musik så blir det ett riktigt party i bilen! Får bara hoppas att Nadal inte blir orolig när bilen börjar dåna framför honom :-)


Inga kommentarer: