2014-07-06

Kurs på Dalpraktiken, sommaren 2014

I förra veckan var jag och Nadal upp till Dalpraktiken i Jämtland för en veckas "tantkurs". Vi var ett gäng på sex personer som möttes upp där för några dagars semestrande med grillning på kvällarna och kursande och uteritter på dagarna. Det var så himla roligt och givande! Jag och Anna stannade ett par dagar längre än de andra för att rida lite mer. Jag tog privatlektioner för Lina och vi fokuserade hela veckan på freestyle-ridningen.

Freestyle-ridning innebär ridning där målet är att man helt ska rida utan huvudlag eller någonting och bara kommunicera med hästen via sätet och skänklarna. Vi är inte riktigt där ännu men red utan tyglar hela veckan, både på ridbanan och när vi red ut i skogarna. Vi hade halsring och en stick, eller endast två stickar (alltså typ ett ridspö, fast styvare). Två av dagarna hoppade vi och det var första gången vi gjorde det (ja, jag har hoppat förut med andra hästar, men första gången för och med Nadal). Även detta gjorde vi i freestyle, fast när vi hoppade mönster så hade jag tyglar, men långa. Det kanske ska förtydligas att hindren inte var särskilt höga - det var mer av cavaletti än hinder. Men ändå!

På eftermiddagarna red jag ut med Nadal i de jämtska skogarna och passade på att utnyttja backarna de har där. Vilka ridvägar!!! Liiite avundsjuk. Förutom backträning för Nadal så var det också fartträning för oss båda samt träning på tvåpunktssits för mig.

På hemvägen stannade vi till och sov över hos hos Linda och Ola som just flyttat från Stockholm till Bräcke. Och vilken gård de köpt! Stall, hagar, trav-slinga, härliga ridvägar, en långgrund sjö på kortast möjliga avstånd från stallplan (typ 10 minuters ridning, eller nåt sånt). Vi red ut en sväng och fick se lite av vad de flyttat till och oj, vad fint det var!

Det har helt enkelt varit en superhärlig vecka - perfekt start på semestern! När jag fått ordning på alla foton och filmklipp från veckan så kommer ett illustrerat inlägg :-)

Inga kommentarer: