2011-06-05

Första gången med tömkörningsgjord.

I torsdags och fredags så provade vi tömkörningsgjord. En icke-händelse för Nadal - som om han alltid haft såna grejer på sig. Provade även att fästa tömmar i grimman och ge ledande tygeltag till höger och vänster. Han följde så fint så! Så jag avslutade övningen på en gång när det gick bra. På fredagen gjorde vi om hela proceduren igen, men då på ridbanan. Tyvärr var Nadal mer inställd på att rulla runt i sanden och att hålla koll på allt annat som hände runt omkring än på att lyssna på mig eller några fåniga små tygeltag hit eller dit. Dessutom kände jag mig helt tappad bakom en vagn ändå - måste träna på detta med hur man ska hålla tömmarna innan jag fortsätter med det där! Det slutade i alla fall med att Nadal rullade runt i sanden med gjorden på (tömmarna hade jag tagit av vid det laget) - så nu syns det i alla fall inte längre att den är ny :)

Idag tog vi en paus från tömkörningen (för vi har ju jobbat så hårt och länge med det!) och istället tog vi en promenad. Det var så roligt att få gå ut och gå igen! Tyckte vi båda! Vi gick i huvudsak längs vägen, men vi tog även en sväng rakt in i skogen för att träna på att lyfta på knän och acceptera buskar som kittlar under magen. Gick finfint - han är en sån stjärna! Det blev en mycket lugn och sansad promenad: ingen trafik den här gången. Men vi tog ett par travfattningar, riktigt fina! Och fina avsaktningar också, men de behöver vi träna mer på. Han har ett fint klipp i steget, både i skritt och trav - längtar tills jag får uppleva det från sadeln! Har börjat träna på att Nadal ska stå stilla när jag ska "sitta upp". Tar en "pall" och ställer bredvid honom så att jag kan komma upp en bit och hälsa på honom lite ovanifrån och klappa honom på andra sidan och sånt där. Han undrar lite vad jag håller på med men gillar läget. Borde kunna bli en lugn tillställning när det är dags att sitta upp på riktigt.

Nadal med den alldeles nyinköpta gjorden på för första gången:
Kompisarna kommer för att se efter vad han har för spännande på sig:När vi är färdiga passar Nadal på att hänga med bästa tjej-kompisen (Nadal är den mindre av de två):

Inga kommentarer: