2012-09-13

Boots och mer barbacka

I väntan på nya sadeln blir det barbacka-ridning och det är ju inte helt fel. Fast innan jag hoppade upp så lekte vi lite från marken. Först lånade vi stallkompisen Helenas Renegade-boots och provade dem på Nadal (tack för lånet!). Hon har dessa i storlekarna 0 och 1, vilket är storlekarna som jag trodde vi skulle behöva. Efter att ha provat så tror jag att det kanske blir ettor på alla fyra fötterna, men jag måste göra om en provning när han är nyverkad, för nu var det inte helt optimalt. Han verkade dock inte alltför bekymrad över att få dessa på fötterna och sedan ombes att skritta och trava framåt. Inte heller verkar han stryka sig med dem, så det är bra.

Sedan gjorde vi stick-to-me och jag försökte få till ett flyt i övergångar trav-stop-back. Det gick både bra och mindre bra. Han tenderade att backa snett utåt från mig och jag var inte snabb nog för att korrigera det i tid, så det får jag fortsätta jobba på med mig själv. Jag fick dock god energi, exuberance och ett bra draw från Nadal.

Efter on-line-lekarna blev det uppsittning och då blev det fortsatt fokus på att flytta undan fram- och bakdel, där jag försökte få Nadal att lägga vikten bakåt och arbeta mer bakifrån och fram. Gjorde även sideways och efter en kort men trevlig sådan där det kändes som att han arbetade rätt och hade fokus på det vi gjorde och vad jag ville så hoppade jag av och avslutade med lite klapp och kli.

Inga kommentarer: