2012-09-25

Hill therapy

Idag började vi med en variant av "hill therapy", vilket helt enkelt är ett begrepp för att beskriva att man arbetar med att hitta sätt för hästen att arbeta mer korrekt genom sin kropp, det vill säga med sin bakdel och överlinje. Det är inte så avancerat. Den ursprungliga tanken är att man arbetar i en backe med mycket liten lutning och vi har en jättefin sådan yta inte så långt från stallet. Men jag valde idag att istället vara på ridbanan och spara backen till en annan dag. Jag satte upp tre cavaletti i rad, först liggandes på marken och sedan upplyft kanske en decimeter från marken. Jag lade också upp en rad tunnor till ett lågt hinder. Först fick Nadal hoppa tunnorna on-line i ett squeeze-mönster tills han förstod uppgiften. Det blev varierat trav och galopp. Sen tog vi cavalettin i trav. Jag höjde bommarna från marken vartefter som han förstod att han skulle låta bli att kliva på dem. Den huvudsakliga målsättningen var att han skulle förstå uppgiften. När han väl kunde ta cavalettin i båda varven utan att riva bommarna så satte jag ihop cavalettin och tunnorna till ett mönster som vi körde i några varv åt båda hållen i trav. Vi avslutade med lite backning och sideways.

Denna "hill therapy" är ursprungligen tänkt för rehabilitering av hästar som arbetats fel under lång tid och som därför satt dåligt med muskler eller fel muskler. Det här är ju inte ett problem jag har med Nadal. Däremot är han ung och behöver börja sätta muskler på rätt ställen och arbeta rätt med sin kropp. Upplägget handlar om att man arbetar med detta i sex veckor, första veckan varje dag, andra veckan tre gånger, och avslutningsvis i veckorna tre till sex så gör man det två gånger i veckan. Varje pass är tänkt att vara fem plus fem minuter med två minuters vila emellan. Jag kommer nog inte följa upplägget så strikt, utan variera det lite utifrån vad jag tycker verkar roligt och lämpligt för dagen. Huvudpoängen är att jag kommer lägga in fler övningar som gör att Nadal lyfter lite mer på sina fötter och förhoppningsvis börjar kliva in under sig mer och länga sina steg.

Inga kommentarer: