2013-08-20

Gästrikeleden och lite lastningslek

I söndags åkte Anna och jag med våra hästar till Gästrikeleden. Vi tänkte att det vore bra med lite variation och framförallt ville vi komma ut i skogen. Det var så härligt när vi kom fram och det var så vackert i skogen. Sedan är Gästrikeleden ingen drömled för ridning, visade det sig. Det var väldigt stenigt och när det inte var stenigt så var det blött och sankt. Nåja, både Nadal och jag tyckte det var skönt att få komma ut i skogen. Nadal skötte sig super och var inte tittig alls. I alla fall inte när farbror Tulo visade vägen. När Nadal fick gå först så tyckte han att det var lite läskigt, men det var mer så att jag kände det än att någon annan riktigt kunde se det. Turen blev ca 10-11 km i en medelhastighet om ca 3,6 km/h.

Igår blev det vila och middag i hagen med hästarna. Det var en riktigt härlig augusti-kväll, ljummen och mysig.

Idag lekte Nadal och jag längst bort i hagen. Det blev circling on-line i trav i en svag sluttning. Han blev jättefin i sluttningarna, stretchade och välvde halsen och klev under sig ordentligt. Vi gjorde lite sideways också innan vi provde på galopp. Han ville inte riktigt galoppera hela varvet runt så det fick bli vårt fokus istället för stretchen och böjningen som jag hade tänkt. Sedan blev det travelling circle till andra änden av hagen och lite lastningsträning. Han var helt underbar med lastningen och klev på som om det var en självklarhet. När det var så enkelt så passade jag på att testa om han skulle trava på, vilket han gjorde! Sedan lastade jag honom från sidan av transporten och det gick också jättefint! Rakt på bara! Så då provade vi att backa in. Det var läskigt, sa Nadal, men när han fick ta den tid han behövde så gjorde han även det. Sååå himla roligt idag!

Boots på

Vägen till Gästrikeleden

Stenig led
Vad äter du?

Avslappnad måndag-kväll i hagen

Inga kommentarer: