2013-10-19

Akademiskt med Markus Holst

Idag tog vi ett par lektioner för Markus Holst. Vi fick några utmanande och roliga övningar som vi kommer pyssla med på egen hand också. Det jag framförallt tog med mig från dagens övningar var att det är dags att börja be om precision. Och läxan som Markus skickade med mig var just att öva på det.

Övningar vi gjorde idag inkluderade övergångar (med precision), tuva till tuva på volten, sidvärts på medellinjen, gå i en riktning men be Nadal att ha blicken åt ett annat håll (lägg sedan till rumpan åt andra hållet = sidvärts), fatta trav när Nadal är böjd från rörelseriktningen. Det var lektion ett. Lektion två repeterade vi först lite från lektion ett, sedan blev det fyrkant med vändning genom att flytta framdelen, sedan tillägg med att be om trav i vändningen, sedan fick jag visa Markus en galoppövning som jag gör med Nadal som han inte sett tidigare (point to point) och det sista vi gjorde var en början till sluta (tagen bakdel). Vi fick gå längs staketet och jag bad Nadal att flytta halsen till staketet med både ledande och trängande tygeltag samtidigt som jag bad honom att tvära inåt med rumpan så att han inte skulle dra mitt ben längs staketet. Det var lite segt och lite svag bjudning, men man måste ju börja nånstans.

Lotta var också där med sin Spiran. De fick bl.a. göra den där fyrkanten, fast med förflyttning av baken i hörnen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Superkul ! Ni var otroligt duktiga Erika & Nadal! Han är ju cool din pålle!
Jag är nöjd med Spiran och mig! Lite konkreta grejer att öva på!

Erika sa...

Tack Lotta! Du och Spiran var också super-duktiga! Ja, en hel del roliga övningar fick vi ju med oss :)