2014-01-07

Mer sadelprovning

Igår fick vi låna några sadlar av ett par vänner (tack Annica och Anna!) så det blev sadelprovning igen. Totalt provade vi fem sadlar men red bara i en av dem. Antingen var de för smala eller så var de för vida, så då ville jag inte rida i dem. Misse ville också vara med och hoppade upp på Nadals rumpa bäst som vi stod där. Nadal brydde sig inte men det blev opraktiskt så hon fick hoppa ner igen. Överhuvudtaget tyckte jag det var fantastiskt vilket tålamod Nadal hade under hela proceduren: han stod helt stilla och lugnt hela tiden. Bästa killen!

Den sadel jag provred visade sig tyvärr också vara lite för smal, fast Nadal verkade tycka att den var intressant. Och jag tyckte det var spännande: en bomlös sadel och jag kunde verkligen känna hans ryggmuskler jobba.

Idag lånade vi istället en barbacka-pad. Skönt med bra grepp i sätet och även Nadal verkade gilla den. Han stretchade och kom till avslappning på ett trevligt sätt. Det blev mest tempoväxlingar och övergångar halt-skritt-trav, samt lite figure-8 och sedan weave i trav. Målet var att förbättra hans responsiveness. Den blev bättre och vi ska fortsätta leka med det. Känns också som att några dagar med övningar på barbacka-pad kan hjälpa även mig att förbättra några saker, till exempel min sits, och att jobba med att förfina mina hjälper.

Inga kommentarer: