2014-01-04

Sadel och bock

Före nyår hann vi med en längre ridtur till. Vi red 19,5 km, faktiskt den längsta turen hittills. Totalt travade vi i över 50 minuter (i tio-minuters intervaller) och ändå tyckte jag inte att Nadal var särskilt påverkad. Iofs en väldigt platt sträcka.

Idag provade vi en massa sadlar. Jag vill ha en sadel till, mer för dressyr-inriktad ridning och också för variationen. Bilderna nedan är från medan vi väntade på utprovaren. Kisse tyckte att hon skulle värma sig på Nadal och hoppade upp på honom på eget bevåg medan jag pysslade med hans hovar. Han blev lite överraskad men annars sa han inte så mycket om det. Sedan tränade jag på att fläta hans man. Tyckte det blev rätt bra. Sen fick han en jättefin vågig man när flätan släppte.

Utprovaren tyckte att Prestige icelandic passade Nadal bra. Den var skön att sitta i, Nadal verkade tycka den var skön men den kostar! Däremot var själva provandet en utmaning idag. Nadal tyckte det var mycket roligt att fatta bock när jag bad om trav... Jag blev så förvånad eftersom han absolut inte brukar trixa på det viset. Alla hade vi teorier om orsaker. Nåja...

Sedan tyckte utprovaren att Nadals Podium-sadel inte passade honom alls, men eftersom bladsadlar inte är hennes expertområde så tar jag det med en nypa salt. Ska dock be någon kolla närmare på det också.

De som säger att sadel-val är ett h-vete har helt rätt! Mama Mia...

Inga kommentarer: