2014-08-27

Porcupine

Igår var det dags för höstens första lektion igen. Den här gången var det återigen för Lina Brandt från Dalpraktiken. Vi fokuserade på att förbättra och förfina porcupine. Först värmde vi upp med lite övergångar - de börjar bli fina nu. Eftersom det var porcupine i grimman som var i fokus så backade jag med tyglarna. Principen var samma som att backa upp avsuttet med hjälp av tryck på nosryggen, alltså varannan tygel som får tala med varannat framben. Gick super!

Efter uppvärmning lade vi till förflyttning av framdel för yttertygel med lite ledande innertygel. Alltså ur backen gick vi in i framdelsförflyttning. Det blev tydligen svårt för mig, men vi fick till några fina förflyttningar. Därefter fick vi rida på en stor volt och jobba lite med flexion. Och jobb blev det, för mig. Fattar inte varför det var så svårt, men Nadal kändes stel som en planka, framförallt i vänster varv. Och av någon anledning så hamnade jag lite framåtlutad i den övningen. Lina tipsade om att lägga till driving med sticken mot halsen när han inte ville lyssna på tygel/skänkel för flexion. Det blev ju lite enklare då, så klart. Lite för oss att jobba vidare med, helt enkelt.

Nadal var bitvis mer intresserad av att hålla koll på var han hade sina häst-kompisar än av att rida lektion. Jag rycktes med så att även mitt fokus emellanåt hamnade mer på vad Nadal ville göra, än på vad jag ville göra. Note to self: keep your focus!


Inga kommentarer: