2014-09-14

Bergsklättring och teknik

Igår blev det ett kort pass där vi endast fokuserade på att gå i backar med olika brant lutning. Poängen var att hjälpa Nadal att hitta ett hållbart sätt att navigera både uppför och nedför. Det gick riktigt bra - bättre än det gjort förut - så jag var jättenöjd.

Idag tog vi med oss Anna, Tulo och Bobson och for iväg för lite bergsklättring i närmaste berg. När vi kom fram inledde vi med en frukost-fika medan hästarna fick chilla i transporterna. Sedan begav vi oss. Vi spanade in några av stigarna igår, till fots och utan häst, så inledningsvis hittade vi fint. Det var bitvis riktigt backigt och jobbigt, först uppför, sedan nerför. Sedan skulle vi in på en stig som skulle gå runt berget, men vi hittade nog inte den för vi hamnade uppe på berget igen! Gjorde i och för sig inte så mycket. Då fick vi också ytterligare en nerförsbacke att navigera. Sen var vi inne på bekanta stigar igen och tog oss tillbaka till bilarna via en delvis rätt teknisk stig.Genom hela turen försökte jag låta Nadal välja sin egen väg så mycket som möjligt så att han ska lära sig att ta sig fram självständigt. Idag var det bara skritt, förutom en uppförsbacke som jag redan igår blev sugen på att galoppera uppför - där tog vi fart! Nästa gång tänker jag mig att vi ska trava lite på de ställen där det går. Och kanske ta galopp-backen två gånger! :-) Vi får se.

Väl framme vid bilarna band vi hästarna i några träd och satte oss ner för lite (sen) lunch. Hästarna passade på att sova där de stod. När vi ätit färdigt så tog även vi en liten tupplur i solen. Sååå himla härligt väder! Ca 20 grader, sol, vindstilla, lite insektssurr i luften och annars bara helt tysssst!

Än en gång: Tack Anna för alla fina bilder!!!

Vi provar att använda svansskydd

På toppen!
Härlig utsikt!

Väntar in gänget efter galopp-backen