2014-09-25

Ridlektion: skritt

I tisdags hade vi Ulrika Fröding hos oss igen. Idag tyckte jag att vi skulle fokusera på Nadals skritt, eftersom jag tycker att den är lite väl slö. Under lektionens gång fick jag inse att detta var något vi faktiskt gick igenom även i våras med Ulrika... Tydligen behövde jag repetera lektionen :-) Och det var ju inga märkligheter för att hjälpa Nadal att länga steget och jobba igenom kroppen bättre - som vanligt är det bara jag som ryttare som måste vara mer ihärdig och konsekvent när jag väl bett om en bättre skritt.

Vi pratade även om att jag brukar låta honom stretcha framåt-nedåt när jag tycker att han gjort något bra, men att detta kan resultera i att han istället "faller fram" igen efter att jag väl fått honom lite mer på bakdelen, och att detta även kan hända när mina "halvhalter" är för stora och yviga. Helt enkelt tyckte Ulrika att jag kan börja höja kraven på honom och se till att bibehålla en god balans när Nadal väl nått dit, istället för att låta honom bli så lång och låg att han hamnar på bogarna igen.

Vi gjorde också en övning (i både skritt och trav) med rakställd sidvärtsförflyttning på ett cirkelspår, med nosen i vinkel mot mitten. Poängen med övningen är att stretcha ut Nadals lårmuskler, både inner och ytter. Matte hade svårt att koordinera sina rörelser för att få till rätt förflyttning, men Nadal kämpade på för att förstå vad jag menade. Den får vi träna mer på :-)

Mycket nöjd med tisdagens lektion och med Nadal!

Inga kommentarer: