2012-04-06

Mer ridning och en skogspromenad.

Ja, efter flera dagar i rad med uppsittning på Nadal i sadel, med rep-hackamore och bett under det, får man kanske lov att säga att jag numera är hästburen! Vi fortsatte någon dag till med tunnor som jag ställde ut på ridbanan och som jag lade godis på för att Nadal skulle känna motivation att gå framåt (jag har ju berömt honom så mycket för att han står still när jag sitter upp att han inte riktigt ville förstå att jag sedan ville att han skulle gå framåt. Sötnosen!).

Han fattade kvickt att det låg godis på tunnorna (jag passade även på att slänga dit nytt godis när vi passerade, så där fanns alltid något åt honom). Idag ställde jag däremot inte ut några tunnor, istället provade vi samma mönster fast utan tunnorna. I hörnorna stannade vi till och jag gav honom godis från ryggen istället. Jag tycker det är bra om han tar hörnorna ordentligt, så det skadar inte att han förknippar dem med vila och godis. Vi provade även på backen, och den tar han fint. Sedan provade vi på ledande tygeltag. Åt vänster går det fint, men åt höger tror han att jag ber om lateral flexion och sen går han någon variant av sideways/bakdelsvändning åt vänster, ställd och böjd som en ostkrok åt höger. Väldigt knepigt. Till slut fick vi dock till ett par bra ledande åt höger och då passade jag på att sluta för dagen.


Istället gick vi vidare och tog en liten promenad i skogen. Det var första gången vi gick ut i skogen i full mundering, med sadel, bett och allt. Han hade lite bekymmer med att äta, kan vi säga... :) Men annars tyckte jag nog att hans humör var på topp - han gillar verkligen att gå ut och gå! Tur det. Dessutom har han inget emot att gå först, som följande tre korta filmer visar:
Skogspromenad 1
Skogspromenad 2
Skogspromenad 3



Imorgon ska jag försöka komma ihåg att lägga upp lite bilder från veckans ridning.

Inga kommentarer: