2012-04-22

Clinic för Erika Furberg.

I helgen åkte vi på clinic för Erika Furberg. Ända till Arbrå fick vi åka och i värsta aprilvädret med snöstorm och sommardäck. Men vi fick sällskap av Anna och Bobson vilket var himla trevligt! Dessutom var det Anna som fick lov att köra eftersom jag inte har BE-kort...

Det jag tar med mig från clinicen är att hitta på små miniprojekt (tasks) med Nadal, att lite nu och då välja en detalj och finslipa den, bli precis med vad jag vill ha ut och inte sluta övningen förrän jag fått det. Vi lekte porcupine med våra hästars zon 1 och delicate zone. Vid ett tillfälle stod jag precis vid hans bog och kliade honom på ena örat vilket han tyckte var så skönt att han försökte klia sig med bakbenet (som hundar kan göra ibland när man kliar dem) men eftersom jag stod emellan så började han klia mig på min bakficka. Åh, vad jag skrattade!

Vi fick göra alla sju lekarna sittandes på en stol - det var kanonkul! Riktigt rolig utmaning - rekommenderas! Vi fick också börja lära oss sideways-to-me, vilket jag ju provat tidigare men nu har lite fler redskap för. Sen har jag fått lära mig hur vi ska börja göra tagen framdel (öppna) och tagen bakdel (sluta) on-line. Utöver det så påbörjade jag träning för att få Nadal att lyfta sina hovar av sig själv med målsättningen att så småningom hålla upp dem själv också. Provade också att flytta honom framåt, bakåt och sideways-to-me för ett rep runt sadelläget och sedan runt ett framben och sedan runt ett bakben. Unghäst som han är så är porcupine game den största utmaningen för oss, och mot den bakgrunden så skötte han sig riktigt fint.

I helgen har Nadal, förutom övningarna i clinicen, alltså fått träna på lastning, åka transport (han åker jättefint), hänga i ridhus + med obekanta hästar runt omkring samt sovit i nytt stall med obekanta hästar till grannar. Allt detta har han ju gjort tidigare i olika sammanhang, men sällan alltihop vid ett och samma tillfälle och det kan nog inte tränas för ofta. Jag fick upptäcka att han kan bli väldigt extroverted i nya miljöer och jag tycker inte att jag upplevt det förut, så det var en intressant lärdom.

Inga kommentarer: