2012-04-11

Vår första ridlektion!

I måndags tog Nadal och jag en ridlektion för Lina från Dalpraktiken. Det var så himla roligt och givande så det hoppas jag att vi får möjlighet att göra igen!

Vi inledde on-line och testade hur lekarna fungerade idag. Vi gjorde detta genom att vi fick några uppgifter att göra. Först gjorde vi point to point för att få igång Nadals energi lite och få honom lite nyfiken och "på g". Sen gjorde vi stick to me för att se hur väl han lyssnade. Här fick vi särskilt arbeta med stop och back som han var lite långsam att genomföra. Sen gjorde vi circling game med övergångar och varvbyte. Jag behöver bli tydligare i kroppen - axlarna, naveln och att vänta in Nadal när vi byter varv - så att han förstår bättre. I yoyon fick vi (läs jag) träna på att bli mer effektiv istället för att tjata. Till sist hoppade vi tunnor och kollade av att squeezen funkade.

Sen var det dags för ridning! Här tog vi tag i lateral flexion, indirect rein och yoyo-back. Efter den fina inledningen on-line och efter att jag inlett tidigt med ett effektivt avvisande av hans försök att tugga på mina fötter, så försökte han inte ens tugga mer på mig, eller på tyglarna, under resten av lektionen. Det var jätteskönt. På ett sätt känns det som typiskt att han inte ska vara så bitig/munnig när jag äntligen har någon där som kan hjälpa mig att se vad jag behöver göra åt det hela, men samtidigt förstår jag att det ju är hela förberedelsen och att jag tidigt var effektiv när jag väl satt upp som är det som gjorde skillnad. Så egentligen behöver jag bara upprepa det vi gjorde i måndags så borde hans munnighet vara ett minskande problem. Fast i ärlighetens namn så håller han på att byta tänder just nu:

Han har tappat en framtand och den nya håller på att växa ut - sötnosen! Han kliar sig väldigt på mulen just nu. Sen håller han nog på att få ett par nya P3:or också (premolar nummer 3 på varje sida...) - han har ett par knölar/bulor under käken som indikerar att något är på gång. För att inte tala om hans tuggande då... :)

Inga kommentarer: