2012-08-12

Fast track på Dalpraktiken

Inleder med att nämna att Nadal mår bättre idag. Normal temp och andning - skönt!

I veckan har vi varit iväg på äventyr. Eftersom jag inte bloggat något på hela veckan så blir detta ett väldigt långt inlägg, och då kan jag inte ens få med allt ändå. Jag tog med mig kameran, men har inte tagit ett enda foto - alldeles för fokuserad på det vi höll på med för att ta mig för att plocka fram kameran... Jag vet dock att andra fotat, så kanske jag kan få några bilder från dem framöver och i så fall lovar jag att dela några i ett senare inlägg.

Jag och Nadal åkte på fast track-kurs som Dalpraktiken höll i på Stridsby gård, Väddö. Fast track är helt enkelt en intensiv kurs med både teori och praktik i PNH (Parelli Natural Horsemanship). Vi åkte med Anna och Tulo och det var skönt att Nadal hade någon att dela hage med. De fick för övrigt en stor, kanonfin hage med gott om gräs men även terräng som mer liknar gles och stenig skog. Nadal och Tulo verkade gilla hagen. De gillade även sina grannar som var tre gästande ston. Nadal stod och pratade med dem på morgonen dag 1 när jag kom för att hämta honom. Jättesöt! Stona tillhörde tre andra kursdeltagare och utöver dem så var det ytterligare ett ekipage med, alltså totalt 6 ekipage  - en alldeles lagom mängd och de var jättetrevliga allihop och hade så fina hästar. Av dessa 6 ekipage så var jag och Nadal "grönast", tror jag. 

Första dagen var test-dag, vilket innebar att vi fick uppgifter i alla savvys (alltså on-line, liberty, freestyle och finesse) för att kursledarna skulle kunna utvärdera var vi befinner oss i vår utveckling. Jag och Nadal gjorde dock ingen finess eftersom vi inte kommit dit ännu. För övrigt var det intressant att checka av vad vi kan och vilka luckor vi har. Luckorna kom inte som några överraskningar, men det är alltid bra att verkligen ha koll så att man vet vad som behöver tränas mer. I on-line ligger våra svagheter framförallt i sideways samt att faktiskt utnyttja 22'-linans hela längd. Även vår porcupine behöver (fortfarande!) bli bättre. I övrigt gick det ok. Vi fick bland annat till en superfin back genom en squeeze, där Nadal helt klart förstod uppgiften och riktigt sög bakåt (hela 22'!)- jättekul!

Vi har inte gjort så mycket liberty, så det blev verkligen ett test för mig att se hur långt vi kunde gå. Även här blev det klart att vi behöver träna mer på 22'. Tror även att 45'-linan kommer hjälpa till att förbättra vår liberty - när vi väl kommer till den. I freestylen lärde jag mig att vi behöver träna på back-hjälpen som inte riktigt sitter.

Resten av veckan ägnades åt att träna på alla savvys utifrån varje ekipages egen nivå, och med hjälp från Åsa och Lina. Dagarna inleddes dock med ett yoga-pass, för att mjuka upp alla ryttare. Jag tror att vi allihop behövde det. I freestylen lade jag fokus på traven och sideways med Nadal (sideways har vi bara gjort en gång tidigare i freestyle). Vi fick riktigt fin trav och när han väl förstod att hans uppgift bestod i att hålla traven och att hålla sig på fyrkantsspåret så frustade han och slappnade av och vi kunde avsluta så. Första dagen med detta så försökte han sig på lite krumbukter innan han förstod att jag var på alerten :) . Andra dagen försökte han inte ens utan rullade på - superduktig.

Vid ett av freestyle-passen så fick vi göra några övningar för att vänja våra hästar vid varandra. Vi fick stå, uppsuttna, i en cirkel och ett ekipage i taget snirklade sig mellan hästarna och runt hela cirkeln. Sedan gjorde vi cirkeln större och varje ekipage red några varv runt, innanför cirkeln och framför de andra hästarna. Nadal var så himla duktig och stod blickstilla hela tiden och utan att visa dålig attityd mot någon av hästarna. Jag var så stolt! Vi fick även träna på att stå stilla utanför ridbanan mellan de olika övningarna - jag tränade på att vara particular och Nadal fick träna på att gilla läget och passa på att vila. Vi blev båda väldigt duktiga :) och det var så skönt att se att han kunde stå stilla och vänta, och att han kunde göra det under så lång tid som det emellanåt blev.

En av eftermiddagarna ägnade vi oss åt att filma 10-minuters auditions. I samråd med Lina och Åsa så blev det on-line level 2. När jag får tillgång till filmen lovar jag att lägga upp en länk här på bloggen. Nadal var väldigt sprudlande och taggade till ordentligt när jag bad honom att putta på en stor boll - det var himla kul! Hela veckan har han varit väldigt LBE (left brain extrovert) och det jag tar med mig från det är att om jag blir mer provocative så blir Nadal mer LBE och mindre LBI (introvert) - så enkelt :)

Det har varit en riktig lyx att få leva och andas häst dygnet runt i en hel vecka tillsammans med andra människor som känner likadant, och att ha tillgång till ett par riktigt duktiga instruktörer hela tiden. Detta vill jag göra om!

Inga kommentarer: