2012-08-27

Vår första galopp

I helgen var vi till Nadals uppfödare Karin i Björklinge och hälsade på. Vi var där för att prova sadel igen, den här gången med lite ridning också. Karin har den sadeln som jag tror mig vilja ha till Nadal - en Podium Trek. På lördagen red vi ut på en slinga som var ca 1 mil (om jag uppfattade rätt) och som gick över grusvägar och skogsstigar. Turen tog ca 1,5 timmar. På söndagen red vi en annan slinga som endast bestod av olika typer av grusvägar och som jag tror var på ca 6 km. Den turen tog ca 1 timme. Karin red med oss, på två olika hästar.

På lördagen, när vi red genom skogen på stigarna (grusfria!) så travade vi mer än vi gjort vid ett och samma tillfälle tidigare, vilket nog Nadal tyckte var lika roligt som jag tyckte det var. Vid ett par tillfällen på lördagen rullade han till och med över i galopp i ett par steg - det var vår första uppsuttna galopp och även om det bara var det lilla, så kändes det fantastiskt! Jag blev dock så överrumplad att jag inte hann försöka lägga till någon hjälp eller verbal signal för galoppfattningen. Nåja, det kommer fler tillfällen.

Därutöver så fick jag upptäcka att Nadal blev ömfotad på grusvägarna. Vi har inte tidigare varit ute på några grusvägar som riktigt liknar de vi provade i Björklinge, så det var första gången som jag fick uppleva att han tyckte underlaget var så jobbigt som han gjorde. Han försökte gå i väggrenen och tassade försiktigt fram på grusvägen. Vid ett tillfälle, när det blev riktigt illa med nylagt grovkrossat grus så ville han inte gå fram trots att jag satt av, så där fick vi vända istället. Det var verkligen synd att det blev så jobbigt på de bitarna för Nadal eftersom det annars var väldigt mysiga slingor i skogen som verkligen inbjöd till lite högre tempo - om det inte vore för Nadals reaktion på underlaget. Det börjar helt enkelt vara dags att prova ut ett par boots och se om det kan vara en lösning som fungerar för oss.

Sadeln var i alla fall skön att sitta i, jag satt bra, stabilt och med bra balans och Nadal verkade tycka att sadeln var ok. Den verkade inte heller glida runt på honom eller så utan var stilla. Jag funderar dock på om jag inte också ska låna hem en sadel ett tag för att verkligen kunna känna efter i lugn och ro och titta mer på hur sadeln sitter på Nadal. Ja, vi får se hur jag gör.

Inga kommentarer: