2012-11-18

Promenad och lek på lång lina

De nya bootsen
Ute i skogen


I lördags tog vi en långpromenad. Det känns som att det var väldigt länge sedan vi gjorde det och det är så synd för det är verkligen trevligt! Få komma ut i omgivningarna, se läskigheter och upptäcka att de inte var så läskiga, osv. Vi var ute i 1 timme och 40 minuter och det var så väldigt skönt ute för att vara november: 7 grader varmt och uppehåll.

Idag lekte vi på ridbanan och provade 45'-linan för första gången. Jag lade den lite slarvigt kring Nadals ben först för att se hur han skulle reagera eftersom lassot är styvare än de linor jag annars använder, men han reagerade inte nämnvärt så vi fortsatte. Det blev lite circling och byta varv och leka med energin. Han var lika känslig som i veckan, vilket var bra, och han verkade tycka det var skönt med längre lina - det blev mer utrymme för hans fina galopp. Han gjorde dessutom sitt första on-line flying lead-change (galoppombyte) och det såg så enkelt och okomplicerat ut! Vi hann också leka lite med en presenning som vi för variationens skull satte upp på staketet. Det var lite läskigt först men sen ville han bara fram till den där presenningen hela tiden. Söt-gubben lill-rumpa!

3 kommentarer:

Karin sa...

Roligt att se bootsen på, fungerar de bra? Tala gärna om hur de fungerar på olika underlag såsom sand, asfalt och framförallt gegga. Har du broddar också?

Anonym sa...

Ursäkta om jag lägger mej i men den övre strapen sitter för hårt, du ska få in två fingra under den. Kul med fler som rider med boots.

MVH Sabina Rapp

Erika sa...

Sabina: Tack för påpekandet. Jag håller fortfarande på och lär mig hur jag ska sätta på bootsen på bästa sätt och jag har verkligen haft två fingrar - utan problem - där när jag satt på strapen. Men jag ser också på bilderna att det ser tajt ut så jag får fortsätta prova mig fram.
Karin:Jag har inga broddar på dessa, men lovar berätta vad jag tycker om dem när jag använt de lite mer, och som sagt på olika underlag. Än så länge tycker jag de är toppen! Lätta att ta på och av och de sitter bra (förutom strapen då).