2012-11-03

Lite ridning

Red lite på ridbanan idag. Först lekte vi dock lite on-line för att kolla av om han var ridbar. Han var lite pushy, vilket inte är ovanligt hos honom just nu. När jag drev upp tempot i traven så fattade han först galopp och sedan fattade han bock. Han tycks tro eller tycka att det är en egen gångart - ser dock inte helt ridbar ut! Fast han såg helt klart ut att roa sig med detta och det var det jag hade på känn, att han hade lite grejer som behövde få komma ut. Så jag drev på honom där i bockningarna och hade honom sedan att hoppa över ett par tunnor. Efter några varv åt varje håll av att växla mellan trav, galopp och bock så kunde vi äntligen leka yoyo i circling utan att han exploderade iväg. Då tyckte jag det var dags att rida och satt upp. Planen var dels att rida igenom eventuella bockningar eller dylikt och dels sidvärtsförflyttningar. Det gick bra, tills dess att Nadal försökte vara smartare än han är... Han började göra antaganden om vad jag ville, och det han självklart trodde att jag ville var sidvärtsförflyttning - fast jämt och överallt, oavsett vad, och helst i snigelfart. Det blev lite utmanande, kan vi säga. I stunden blev frustrationen stor (jag nästan hörde hur han fnissade åt mig!) och först i efterhand slog mig det självklara i att ta hans idé och göra den till min. Men jag lyckades i alla fall få till ett bra avslut, och det får jag nöja mig med för dagen.

Jag hade satt på Nadal hans boots. Efter en stunds ridning så tyckte jag Nadal segade till så jag satt av och tog av bak-bootsen för att se om de kunde vara orsaken. När jag tog av bootsen så var det sand i "the heel captivator" så kanske inte ha bootsen på medan vi är på ridbanan. De behövs ju inte heller där, utan jag hade på dem mer för att vänja oss båda vid att använda dem.

Inga kommentarer: