2013-11-03

Kurs för Lina Brandt igen!

I helgen har jag och Nadal gått kurs för Lina Brandt från Dalpraktiken igen. På lördag fick vi jättefint väder och på söndag dimma, men oavsett så var det två härliga och givande dagar!

Vi gick igenom öppnor och slutor on-line. Det var minst sagt knepigt med koordinationen - för mig... blev en hel del tool-fumble innan vi fick till det. Slutan har vi inte fått till ännu men nu vet jag i alla fall hur vi kan fortsätta utveckla den.

Uppsuttet så blev det mycket övningar för att få Nadal mer på bakdelen och jag fick tänka mycket på vår (min) porcupine. Vi fick med oss en hel del övningar och framförallt ett par övningar för att utveckla fina galopp-fattningar. Roligt var det också! Och fort gick det bitvis!

Utöver detta så pratade vi också om olika tygeltag och försökte reda ut de olika (engelska) begreppen. Jag behöver nog en genomgång till, Lina ;-)

Övningar vi gjorde (för mitt minne):
* Uppvärmning med string/halsring: övergångar, och point to point med träning på stopp.
* Follow the rail med volter i hörnen: ta igenom böjning på volterna antingen med finess- eller med freestyle-tygeltag. Stretch på långsidorna. Variera med att sätta en bom i hörnan och rid över den (bättra på självbärighet genom hörnpasseringar), sedan runt den (få till noggrann hörnpassering) i alla gångarter.
* Galoppfattning: vändning för indirect-direct rein mot staketet med galoppfattning ut. Vänd och repetera tills han bjuder på galopp - låt honom galoppera ostört. Hjälp sedan till att stabilisera i hörnen med suspension rein och eventuellt flytta ut honom i hörnen genom att "flytta hela paketet" om han skär av dem.
* Vändning runt bakdelen i skritt på liten fyrkant - noga med samlingen
* Liten åtta: gå runt med hjälp av indirect rein + skänkel - nära konen! - och gå över med direct rein
* Sideways on the rail: indirect yttertygel + ytter skänkel. Stanna och vänd upp mot staketet när han är duktig och vila.

Kom ihåg! Gör övergångar till galopp när energin falnar (gäller lite generellt) och avsluta när han har hög/god energi. Kom också ihåg att alltid ha en aktiv tygel vid finess-ridning.

Fortsättningsvis tyckte Lina att vi skulle fortsätta med uppvärmning med halsring. Sedan föreslog hon att vi skulle köra freestyle med bett - helt vettigt och det börjar vara dags men känns läskigt! Får prova det i veckan. Jag behöver också fortsätta fokusera på och förbättra porcupine i tyglarna.

Duktiga killen!

Inga kommentarer: