2013-11-15

Muggfri med Henna

På sommaren för två år sedan fick Nadal mugg i karleden på sitt enda vita ben, alltså höger fram. Jag har behandlat den efter konstens alla regler, och på lite fler sätt men inte lyckats få bukt med muggen. Veterinären har fått komma ut i omgångar för att titta till den och jag har följt deras råd så gott jag kunnat. När det inte har fungerat tillfredsställande har jag lyssnat på andras råd och testat några olika varianter. Ingen behandling har fungerat helt och hållet på Nadal. Hela proceduren har varit mycket frustrerande. Ibland upplevde jag att muggen drog sig tillbaka och blev lite bättre, men aldrig helt bra och jag tyckte inte att jag kunde vara helt säker på att det var den aktuella behandlingen som bidrog till förbättringen. Andra gånger tyckte jag att muggen blev värre av behandlingen (oavsett vilken jag provade), men då jag istället drog ner på behandlingen eller helt upphörde med den så blev resultatet fortfarande att muggen blev värre, eller i bästa fall att ingenting alls hände utan den fanns kvar och blev vare sig bättre eller värre.

Trött och less på allt vad mugg och muggbehandling heter så läste jag i nättidningen Swed Endurance nr 3 i år om ytterligare en för mig ny variant av muggbehandling. Hela behandlingen bestod av en inpackning med röd Henna. That's it. Inget dagligt pyssel eller meckande, utan en inpackning, sköljning och sedan låta det vara. Enligt instruktionerna kunde behandlingen eventuellt behöva upprepas efter några veckor (för fullständiga instruktioner, se reportaget på denna länk). Jag uppfattade det som att behandlingen var välkänd bland distansryttare i Dubai, vilket jag vidare uppfattade som att det borde handla om behandling av araber. Därför tyckte jag att det var värt att testa på min egen lilla arab.

Sagt och gjort så den 1a september i år gav jag honom en inpackning, sköljde av och började väntandet. Jag tittade till muggen varje dag och kunde i alla fall inte se att det blev sämre. Efter en vecka reste jag bort och efter ytterligare en vecka, den 16 september, kom jag hem - till en muggfri häst! Jag tyckte att det var helt magiskt och så himla skööönt! Men jag litade inte helt på att muggen verkligen var borta utan fortsatte att se efter varje dag. Nu har han varit muggfri i två månader ("ta i trä"!) och jag är supernöjd och glad!

1a september, direkt efter inpackningen - nyfärgad och tjusig. Muggen syns i karleden.

Jag tycker att det är lite snyggt med färgen!

16e september, i princip borta.
20e september - muggfri!

Inga kommentarer: