2013-12-19

Distansinspiration. Och statistik

Upptäckte en väldigt intressant webbsida, full med statistik från distanstävlingar: Distansridning i Sverige. Man kan titta på resultaten för enskilda personer, hästar eller tävlingar. Statistiken visar antalet ridna kilometer totalt och per år, medelhastigheter, placeringar och annat spännande. Väldigt inspirerande och informativt.

Sedan har jag via alltid lika fantastiska fb sett ett par filmer om distansridning som jag också vill dela. Se dem gärna! De visar hur en distanstävling går till och jag blir så ridsugen när jag ser dem! (Jag fattar tydligen inte hur man bäddar in filmerna i inlägget så jag lägger hit länkarna)

Den första filmen är filmad och sammanställd av Caroline Pont på stall Crescam. Den är ca 16 minuter lång och är den bättre av de två, tycker jag: Distansridning.

Den andra filmen är sammanställd av FEI och speakern talar engelska. Filmen är på ca 2,5 minuter: Endurance Presentation.

Den engelska filmen påstår att den kortaste distansen är 80 km, men i Sverige har vi tävlingar som är kortare än så. Den kortaste tävlingsdistansen i Sverige är 50 km, sedan har vi prova på-ritter som är mellan 20-30 km och clear rounder som ligger på mellan 40-50 km.

Inga kommentarer: