2013-12-13

Puls

Efter den så kallade snöstormen Sven så fick vi ridbart underlag i några dagar. Sedan började det töa ordentligt igen och just nu har vi återigen isgata. Men vi hann rida några dagar i alla fall! Och jag hann testa den nya pulsmätaren som jag köpt! Tjohoo, vad kul! Fast jag hade ju inte läst på ordentligt om funktionerna innan jag satte på den på Nadal och drog ut i skogen i mörkret, så jag visste inte hur jag skulle göra för att kolla pulsen under tiden vi red. Men det gjorde inte så mycket - det var första gången och jag ville bara testa om det gick och hur det gick. Och jag upptäckte vilka funktioner jag behövde kolla upp. Så nu har jag gjort det och är redo för nästa pulstur.

Pulsklockan funkade fin-fint. När jag just satt mig upp hade Nadal 40 i puls och när vi kom hem efter en skritt-tur i skogen och snön så hade han 51 som raskt sjönk ner till 40 eller 39 innan jag hann sitta av. Medelpulsen angavs som 61, men då hade han fått en maxpuls på 223 som jag misstänker hänger ihop med när en räv eller hare sprang genom skogen och skrämde halvt ihjäl stackars lilla Nadal som nästan hoppade ur skinnet.

Det ska bli spännande att se efter hur hans arbetspuls ligger i lite olika gångarter. För att inte tala om hur roligt det kommer bli att börja lite seriös träning nu när jag dessutom kommer veta vilken puls han ligger på under tiden. Jag har programmerat in en pulszon också så att vi (alltså Nadal) inte ska förta oss. Jag följer rekommendationer från böckerna jag läst (se tidigare inlägg om det) och även från Mia på distansritt.nu, som har lite goda råd om hur man startar mjukt med konditionsträning. Det var också hos henne jag köpte pulsmätaren.

Det enda jag undrar nu är hur mycket blågel jag måste använda för att apparaten ska funka. Det står att man ska använda generöst, men jag kan tycka att jag kanske tog i lite väl mycket. Någon som har några goda riktmärken på hur mycket som behövs för att tränga igenom en vinterpäls? Jag tar också tacksamt emot råd på hur jag bär mig åt för att inte sadelgjorden ska bli alldeles inkletad med gelen - om det går att undvika.

Pulsmätaren!

Bild från en tidigare ridtur - utan pulsmätare.

Inga kommentarer: