2014-02-19

Höger galopp. Vad är det?

Igår och idag har vi lekt med figure-8, både on-line och uppsuttet. Det har varit lite hårt i backen på ridbanan, men det funkade ok ändå. Fast bästa gångarten på det underlaget var visst ändå galoppen. On-line fick vi till lugna varvbyten i både trav och galopp, fast i galoppen var det svårt att byta galopp i varvbytet, tyckte Nadal. Det blev lite hursomhelst och jag fick träna på att be om rätt galopp på rätt ställe. Det blev mest enkla galoppombyten, men vi fick nästan till ett riktigt galoppombyte, fast det var orent (han böt fram men inte bak). Något att träna vidare på. Uppsuttet lekte vi med ställning, böjning, sidvärtsförflyttning och övergångar skritt/trav i figure-8. Galopperade gjorde vi längs med fyrkanten eller i en stor cirkel mitt på ridbanan.

Idag när vi galopperade så upptäckte jag att jag har svårt att be om höger galopp. Jag har säkerligen upptäckt det förut också, men idag var det supertydligt. Nadal till och med försökte bita mig i foten för att markera hur otrevligt det var :-)  Jag provade sedan, bara sittandes i halt, att i min kropp be om vänster respektive höger galopp, fast utan att driva, bara för att känna efter i min egen kropp vad jag gör. Och jag är stelare i höger sida och har inte lika lätt att lägga över vikten dit. Note to self! Nåt att jobba på i min egen uppvärmning.

Förra veckan så blev det en hel del liberty-lek. Det kommer en liten film-kompilation så småningom, ska bara kompilera först :-)

Inga kommentarer: