2014-05-20

Ridlektion för Ulrika Fröding

Idag fick vi äntligen rida lektion för Ulrika Fröding! Jag har letat ridinstruktör inom ett inte allt för långt avstånd sååå länge. För några månader sedan var jag och Anna och tittade på när Ulrika gav lektioner i ett annat stall. Vi gillade verkligen hennes sätt och approach. Intrycket är fortfarande precis lika gott efter vår första lektion. Vi fick framförallt jobba med min sits. Tydligen driver jag med sätet hela tiden. Jag har hört det förr, från ridskollärare men aldrig fattat vad de menade. Med Ulrikas hjälp så fattade jag! I både skritt och trav (skritten var svårare). Fick även till detta med att vinkla fram tårna (eller egentligen hälarna ut) utan att jag kände det som att jag blev tvungen att vrida benen ur led! Och vilken skillnad det gjorde: skänkeln stabiliserades! Och slutresultatet av allt detta arbete blev att Nadal slappnade av och längde sitt steg! :-) Jag ser verkligen fram emot nästa träning!

Efter nån timmes vila red vi sedan ut på en tur med Lotta och Spira. Det blev en mil, mest trav. Vi tränade även på passeringar. Suuuperbra träning blev det eftersom Nadal inte ridit ut så mycket med Spira förut. Mycket nöjd med dagen!

Inga kommentarer: