2014-05-19

Torsåkersritten: målsättningar

På söndag är det så äntligen dags för vår första prova på-ritt i distans. Debuten sker i Torsåker på den nya Torsåkersritten. I höstas var jag funktionär på samma ritt (som då gick i oktober) och det känns bra att jag redan är bekant med tävlingsområdet, att jag vet hur det ser ut och lite vad jag kan vänta mig. Med på tävlingen följer även Anna, som tackat ja till att fungera som vår groom under dagen. Det känns både tryggt och roligt att ha henne med i vår "ring-hörna"!

Ritten som vi ska ge oss ut på är på 20 km och eftersom det är en prova på-ritt så har vi både en max- och en minimi-tid att förhålla oss till för att kunna få en godkänd ritt. Minimi-tiden är 1 h 45 min och max-tiden är 3 h. Sedan måste vi också presentera i den avslutande veterinärkontrollen med godkänd puls (max 60 slag per minut) och i övrigt "fit to continue", som om vi skulle ut på ytterligare en slinga.

Fast mitt mål för den här ritten är faktiskt inte att bli godkänd. Blir vi godkända så är det en bonus, så ser jag på saken. Nej, målsättningen för min del handlar mer om att undersöka om detta är en sport som kan passa oss båda, och att testa och börja etablera tävlingsrutiner, att upptäcka vad vi behöver träna på, att få veta hur Nadal (och jag själv!) hanterar hela situationen och att faktiskt stärka vår relation genom den här upplevelsen.

För att kunna göra allt det, så kommer min första prioritet genom hela ritten att ligga på att vara mottaglig för Nadals åsikter och reaktioner samt att hjälpa honom igenom hela ritten med en så positiv känsla som möjligt. Och så hoppas jag att jag förmår hålla mig till detta hela dagen, från hämtning i hagen där hemma tills vi är hemma igen.

Inga kommentarer: