2014-05-27

Torsåkersritten

I söndags åkte vi så äntligen iväg för att prova på distansritt. Debuten begicks i Torsåker över en bana på 20 km. Vi hade med oss Anna som hjälpte till att hinka och tog alla de fina bilderna från ritten!

Jag är så nöjd med hur hela äventyret gick och sååå stolt över Nadal! Allt gick jättebra! Det var en härlig bana och de svårigheter som dök upp lyckades vi hantera. Det återstår att se (vid nästa ritt) hur väl vi/jag hanterade dem. Eftersom vi skrittade eller stannade vid några tillfällen (för att just ta hand om det som var läskigt) så var vår snitthastighet 8 km/h, men den faktiska, ridna hastigheten var bra mycket högre. Eftersom jag inte slog på gps:en så vet jag tyvärr inte vilka farter vi höll. Hela ritten tog för oss två och en halv timme.

Nadal mådde som en prins vid veterinärbesiktningen, med en puls på 36 vid start och 42 vid målgång och utan anmärkningar vid båda besiktningarna. Domarna tittade lite extra på oss men lät oss rida med repgrimma. Nästa gång måste vi dock ha en repgrimma med ringar att fästa tyglarna i (inte för att jag förstår hur det gör det hela säkrare).

Nu siktar vi in oss på nästa ritt. Planen är att rida en clear round om 50 km på Vasaritten i Rättvik. Innan dess ska jag försöka få ordning på mitt knä som krånglar. Annars kommer inte jag orka rida fem mil, oavsett hur redo Nadal kommer att vara.

Här kommer en massa blandade bilder från dagen.

Uppsittning

Kolla av broms och styrning

Framridning

Hääärliga ridvägar!







Målgång - det var läskigt med allt folk så Nadal ville inte galoppera över mållinjen :-)

Vi gick igenom veterinärbesiktningen utan problem!


Stolt matte!


Kyl-lera på benen

Snyggaste hästen på hela plejset!

Så här fin blev han när jag tog ut flätan

Fina minnesprylar från vår första distansritt!

Jepp, "all A's"!

Inga kommentarer: