2014-10-15

Fler lektioner

I lördags hade vi besök av Lina från Dalpraktiken. Jag tog en "hopp"-lektion. Det är verkligen inga höjder ännu. Mest bara bommar på marken och ett och annat som är upphöjt på typ sockerbitshöjd. Matte måste jobba på sitt mod och Nadal tränar på sin balans och på att söka sig till hindren. Men roligt är det! Nadal hoppade överambitiöst en bit ovanför sockerbits-hindren, och matte seglade ytterligare en bit ovanför Nadal :-) Men det gick bra och vi hittade en rytm och mer rimlig språngkurva innan lektionen var över. Resten av dagen satt jag och titta på när mina kamrater lekte med sina hästar för Lina. Mycket roligt - de är så duktiga allihop!

Sedan i lördags har vi fortsatt med lite hoppning på ridbanan, följt av en tur i galopp eller trav i den närmaste lillskogen. Det är bara en kort tur. Beroende på vilka stigar man väljer och hur man kombinerar dem så blir det olika långt. Vi tog 6,7 km ena dagen och kanske 4,5 den andra dagen. Stigen är full av rötter och jox så det är lite teknik-träning light - vi jobbar på att Nadal ska balansera upp sig bättre över alla fyra tassarna.

Eftersom jag har semester den här veckan så passade jag på att boka in en ridlektion till för Ulrika Fröding. Den tog jag idag, och den här gången åkte jag till henne i Tierp. Bra transport- och miljöträning för Nadal - med bara matte, utan sina häst-kompisar. Ulrika har verkligen en trevlig anläggning! Nadal tyckte att det fanns hur mycket som helst att spana på och hålla koll på. Han hade inte behövt en lektion för att bli trött i bollen. Men det fick han ändå :-) Vi jobbade igenom och kollade av skritt och galopp och gjorde lite olika böjningar på böjt spår, samt gjorde en övning med en rakställd (ska det vara i alla fall) sidvärtsrörelse på volt som ska vara både stärkande och stretchande för hela bak-kärran. Vi gjorde denna även vid förra ridlektionen med Ulrika, men jag tror att jag idag äntligen förstod vad Ulrika ville att vi skulle åstadkomma. Så nu kan jag öva på den hemma också!


Inga kommentarer: