2014-11-25

Barbacka-galopp

Det går inte alltid så fort för oss eftersom jag gärna vill känna mig trygg när jag rider och jag vill att Nadal också ska tycka att det är rätt ok det vi håller på med, så då får framstegen hellre dröja lite längre. Idag kunde vi notera ett framsteg, när det plötsligt blev läge att för första gången galoppera (avsiktligt) barbacka. Nadal bjöd först på det själv och eftersom galoppen kändes väldigt samlad och fin så bad jag honom fortsätta. Sååå coolt! Inte var det någon snabb galopp, men det var galopp! Och det kändes stabilt och tryggt.

Men innan vi började med galoppen så inledde Nadal ridpasset med att erbjuda sig att ställa sig på bakdelen... Efter att jag satte mig upp så bad jag honom backa, och det gjorde han så fint, så fint. Samlade ihop sig, lyfte ryggen, och sedan lyfte han hela framdelen! :-) Inte särskilt högt, mer som en fråga: Var det så här du menade? Jag blev så snopen så jag råkade säga ja genom att låta honom stanna där. Så när jag sedan bad honom gå framåt så erbjöd han sig igen att ställa sig på bakbenen. Jag talade vänligt men bestämt om för honom att det var faktiskt inte det jag hade bett om. Sedan fortsatte vi med de planerade övningarna för dagen, nämligen ställa och böja halsen i skritt och trav. Som sagt, sedan blev det lite galopp också!

I söndags red vi ut i lill-skogen och den här gången så travade vi runt på lite stigar i ca en timme. Men innan vi red ut så värmde vi lite på ridbanan medan vi väntade på att Anna och Tulo skulle bli klara. Vi passade på att köra lite övergångar. Vi lekte på med halsring och helt långa tyglar. Han lyssnade väldigt bra! När vi kom till back-galopp-stanna-back-galopp så samlade han ihop sig så himla fint - övergångarna blev självklara och Nadal kändes hela tiden redo för nästa övergång. Vi lekte på i båda varven och när vi fått till en superfin back-galopp-stanna där Nadal verkligen kändes redo för vad jag än skulle be honom om när han stannade för halten, så slutade vi med ridbaneövningarna för dagen, tog en kort (uppsutten) paus och red sedan ut i lill-skogen med Anna och Tulo. Superhärlig rid-dag!

Inga kommentarer: