2014-11-16

November-värme

I fredags blev det tvätt av hovar och svans. Mest för att träna Nadal på att stå i en hink med vatten. Och när jag ändå höll på så ville jag se hur han skulle reagera på en svanstvätt. Han sa ingenting om att få en blöt svans, men tyckte att det var lite scary att stoppa ner framhovarna i vattenhinken.

Igår tog vi en tur i storskogen. Med plusgrader ute så är det väldigt mjukt och fint i backen ännu, och jag kan rida ut i bara en fleece-jacka - skönt! Nadal gick på jättebra. Vi mötte jägare som letade hare. Läskigt med folk som bara står rätt upp och ner på vägen i skogen, sa Nadal. Lite senare gick vi förbi deras ryggor som de placerat ut mitt på vägen. Också läskigt. Till sist kom vi till deras bilar som, precis som jägarna och deras väskor, var nya prylar på en annars välbekant väg och därför blev också bilarna läskiga.

Efter dessa första tre kilometer så var vi uppvärmda och kunde fatta en lugn galopp. Med kortare avbrott för att trava förbi vissa ställen så blev det sedan galopp i drygt fem kilometer. Sedan vände vi och travade hem. Totalt 17 km blev det. Matte tränade på sin fältsits. Funderar på att prova korta lädren ÄNNU mer (har kortat dem minst tio hål redan, jämfört med när jag började rida honom i Podium - sadeln! ).

Idag tog vi den lite mer tekniska turen i lill-skogen. Vi snurrade runt en del över rötter och förbi hästätande stubbar, tog lite små men branta backar uppför och nerför, travade längs guppiga motorcross-stigar och kände lite på galoppen. Jag hade tänkt att mest galoppera runt, men jag får inse att vi behöver värma på ridbanan innan om vi ska galoppera i lill-skogen. Nadal blir både taggad och nervig på den turen av nån anledning. Men han hann tagga ner och slappna av innan vi kom hem i alla fall. Det blev drygt åtta km idag.

2 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Ulon brukar också bli taggad där.

Erika sa...

Skönt att vi inte är ensamma :-)