2012-05-01

Skogspromenad och lite ridning.

Idag var det dags att sätta på sadeln igen, för första gången tror jag sedan lektionen med Lina. Innan jag satt upp började vi dock med lite circling on-line där jag ville att Nadal skulle disengage hindquarters utan att komma in till mig, som vi annars alltid brukar göra. Det gick ok, men han hade lite svårt för att förstå vad jag bad om, så vi ska träna mer. Sen gjorde vi lite stick-to-me innan vi tog på sadel och rep-hackamore. Jag repeterade i princip det vi gjorde på träningen för Lina. Det är lite svårt med framåtbjudningen på ridbanan, i alla fall idag.

Sen tog vi en skogspromenad. Nadal fick gå med sadeln på. Han kändes väldigt lugn och samlad och det var lugnt och stilla i skogen, så ute på en skogsstig satt jag upp och vi skrittade några meter (kanske 50-100 meter?). Jag testade bromsen en eller ett par gånger och det gick fint. Jag satt av i lugn och ro, sen fortsatte vi gå. Efter en bit så satt jag upp igen och vi skrittade lite längre, men fortfarande inte särskilt långt. Jag ville sitta av innan något hände som skulle sätta honom eller mig i klistret så jag fick tvinga mig själv att stanna och sitta av så att vi skulle få en bra upplevelse båda två. Han verkar tycka det är kanonkul att promenixa med mig på ryggen! Han vill gärna gå lite fortare. Och kanske busa lite... Men jag tycker han sköter sig jättefint. Och jag måste säga att det är trevligare att rida i skogen än på ridbanan - bättre framåtbjudning och jag kan koncentrera mig på annat än att sätta fart på honom.

Inga kommentarer: