2012-10-08

Ridlektion för Lina

Idag tog jag och Nadal en ridlektion för Lina från Dalpraktiken och vi hade så himla roligt! Nadal skötte sig exemplariskt och fokus låg på böjning. Efter uppvärmning fick vi göra en figure-8 med porcupine i skritt, där jag fick inleda med att totalt överdriva hela rörelsen i min egen kropp: innerknä in, naveln ut, ytter armbåge upp, inner hand upp och över. Ja, det låter som akrobatik och så kändes det också, men oj vad bra det blev! Nadal klev över och ut så fint så, ungefär som sideways med böjning, eller vad som kanske i dressyrkretsar skulle kunna kallas för sidvärtsförflyttning utåt på volten (eller nåt sånt). Han blev så böjd och fin så. Vi gjorde det bara i några steg i taget och sedan fick Nadal gå framåt igen och så började vi om. Jag fick efter hand minska och förfina mina egna rörelser när jag väl förstod vad och hur jag skulle göra.

Nästa övning var i circling och porcupine även här fast i trav, där jag lyfte inner tygeln - suspension rein - och lade till knäet i zon 3 tills Nadal böjde sig efter spåret. Även där gjorde vi det bara i några steg och sedan fick han gå framåt. Det roliga då var att han verkligen sträckte ut och neråt efter den övningen. Travade runt med mulen i backen, typ. Fin stretch! Jag hann även experimentera lite med övningen längs fyrkansspåret, framförallt i hörnen, men även lite längs någon långsida.

Längtar redan efter nästa lektion!

Inga kommentarer: