2012-10-07

Ridtur i nya sadeln

Idag tog vi en ridtur i skogen i den nya sadeln. Jag tror vi var ute i 45-60 minuter (glömmer alltid att titta på klockan). Direkt när jag satt upp, när vi fortfarande var på ridbanan, kändes det som att sadeln lutade framåt. Så har det inte känts förut, men det kanske fick sin förklaring i att Nadal tydligen stod och "slangade ut", så jag antar att han stod och släppte ner både buk och rygg. Det kändes bättre när vi väl började röra på oss, men jag ska hålla lite mer koll på detta. Det vore inte helt orimligt om han behöver en pad med lite shims tills han byggt upp musklerna i överlinjen lite mer.

Ute i skogen bjöd Nadal på lite galopp! Jag lät honom hållas inledningsvis för att låta oss båda känna oss för med denna gångart, men efter några språng så började han guppa mer och helt enkelt bocka, så då tyckte jag att det fick räcka med galopp för dagen. I övrigt skrittade och travade vi över rötter och genom sand, uppför och nedför små-backar (skritt nerför dock) och förbi motorcross-banan där det var full aktivitet. Jag tror dock att motorljudet störde mig mer än det störde Nadal - vad hände med den lugna och harmoniska söndagsturen i skogen som jag såg fram emot...

Jag tyckte att styrningen var lite seg i skogen, så när vi kom hem tog vi ett par varv på ridbanan och avslutade med lite framdelsförflyttningar. Avslutade när han satte det riktigt bra åt höger - hans svåra håll idag.

Inga kommentarer: