2012-10-22

Unghäst-/höst-bubblor

Nadal är inne i en väldigt left-brain extrovert period just nu. Detta märks framförallt på hans lekfullhet. Så fort han får tillfälle och han och Bobson släpps på ridbanan så busar de järnet. När jag försöker leka med Nadal så behöver jag vara än mer provokativ och particular än annars och jag har inte riktigt fattat det förrän typ idag, vilket betyder att han varit rätt utmanande i någon vecka ungefär. Igår skulle vi ut på ridtur, bara en kort vända, tillsammans med Anna och Tulo samt Lotta och Spira. Jag glömde visst bort allt vad förberedelser heter och inbillade mig att Nadal var en 13-årig klok pålle. Jag sadlade på och satt upp, sen red vi iväg. Det tog inte många meter förrän Nadal började bubbla inombords, som den tre-åring han är, och det kom ut i små gupp (alltså bockningar). Det var rätt ok, de gick att få stopp på och jag var inte egentligen orolig. Mest förvånad. Efter ett par hundra meter av att stänga in de där bubblorna som bubblade hos Nadal så tog de vägen uppåt istället för "bakåt", dvs han stegrade sig. Då insåg jag att jag nog inte hade förberett honom som jag borde så jag satt av och gick resten av vägen istället. Han fortsatte att bubbla men det kändes mer hanterbart från backen. Och efter ett tag gick det över så när vi kom hem så var han cool igen.

Detta var också den ridtur då vi testade att ha på boots för första gången (glömde ta bilder så det får bli en annan dag), och det var en icke-händelse. Han lyfte lite extra på benen de första metrarna men sen var det inget mer med det. Igår provade vi framfötterna, så nästa gång får vi ta bakfötterna. Jag gillar verkligen Renegade-bootsen! De är enkla att ta på och av och de verkar sitta bra. Fast det återstår så klart att se.

Idag var då målsättningen att vara mer provocative and particular on-line, så idén var att leka sideways över bommar, för det har vi svårt för. Fast vi började med yoyo, och OJ vilken fin back vi fick till! Den kom av att jag försökte lära Nadal av med ett mönster som han trodde han gjorde rätt. När vi tog paus så vred han huvudet åt ena sidan och stod så. Han trodde verkligen att det var det jag ville, men det är det ju så klart inte. Så varje gång han började vrida bort huvudet när jag tog bort trycket, så satte jag dit trycket igen tills han tittade på mig och då tog jag bort trycket igen (tack för tipset, Anna! Så självklart men ibland bara måste någon annan säga det). Och så höll vi på. Det slutade med mycket fin back med massor med eget driv och bjudning från Nadals sida. Fast han gillar ju att backa! Jag hade satt upp bommar efter varandra i en lång linje, med en lucka mellan två av bommarna. Den luckan observerade Nadal och tog som en grind eller ett mål och sög bakåt tills han stod mellan bommarna. Så himla gullig!

Sen lekte vi sideways och det var, som väntat, en utmaning. Vi får fortsätta med det nästa gång också. Jag avslutade då jag hittat ett sätt att få Nadal att göra mer rätt än fel - genom att hålla i grimman och hindra honom från att göra fel, helt enkelt (tack igen Anna!). Fast även det var en utmaning eftersom Nadal trodde vi lekte porcupine och han försökte porcupin-a min hand (bubblorna igen...). Typ...

1 kommentar:

Blenda Elby sa...

Tack själv för byta håll hjälpen!!!