2012-10-06

Lite olika lekar

I veckan har vi fortsatt prova ut sadeln men vi har även lekt i liberty och on-line. I förrgår fick Nadal tok-ryck på ridbanan när jag försökte göra stick-to-me i liberty. Istället för att trava bredvid mig när jag bad om det så drog han iväg som ett skott i galopp ett varv runt ridbanan för att sedan komma tillbaka till mig och tvärnita precis bredvid. Jag fortsatte försöka be honom att gå eller trava bredvid mig men varje gång fick han spring i benen. Egentligen borde jag tagit tag i det, satt på honom en lina och kört stick-to-me på rätt sätt, men det var så underhållande att jag lät honom göra det :) Vi avslutade med att stå och hänga på ridbanan en bra stund och mysa medan jag och Anna snackade bort tiden.

Igår lekte vi on-line på ridbanan och jag tog ut bollen och presenningen, utöver allt annat som redan fanns där såsom bommar, bom-stöd, vipp-bräda och tunnor. Vi körde touch-it i skritt och trav på 22'-lina. Han skötte sig jättefint. Bollen var rolig, tyckte Nadal, som puttade runt på den en stund. Sen tyckte jag att Nadal behövde en utmaning så jag backade honom upp mot bollen och tänkte att han skulle putta bollen bakåt med bakbenen. Vi har ju backat mot en boll förut, och då började han kicka ut mot bollen men då var ju inte det vad jag ville. Det ville jag däremot idag. Det tog en stund, men sen förstod han vad jag ville och sparkade iväg bollen bakåt-åt sidan. Sen lekte vi lite med presenningen. Den är numera ingen utmaning att gå över - i alla fall inte vår egen presenning, som han känner till så bra vid det här laget - men den är fortfarande lite obehaglig när jag lägger upp den över ryggen på honom.

Idag fick Nadal backa ut från ridbanan och backa in i boxen. Vi backade in i boxen igår också, och tillsammans med backningsleken mot bollen så resulterade det i att Nadal idag verkligen sög bakåt när jag bad honom att squeeza genom grind och box-dörr. Det var riktigt underhållande! Sen tog vi en promenad ut i skogen och jag red lite barbacka. Han började med att bocka - små glädjeskutt, skulle jag nog vilja kalla det för. Fast så himla kul tyckte inte jag att det var. Jag lyckades dock sitta kvar och fick stopp på honom. Sedan kunde vi skritta framåt. När vi nästan var hemma så stannade vi till utanför motorcross-banan för att leka lite där. Först fick Nadal lite spel och jagade upp sig, tyckte att det fanns spöken bland träden runt sandgropen. Men när vi kört lite circling över ojämn mark ett tag så lugnade han ner sig. Jag letade reda på några platser där det var lite guppigt så att det blev en liten gymnastisk övning. Han verkade tycka det var en intressant övning. Det ska vi göra om, fast kanske på 22'-fotslinan så vi kan köra lite galopp, istället för mest trav på 12'-linan som idag.

Här är förresten en länk till Nadals uppfödares blogg, där hon lagt ut en liten fotografisk tidsstudie på Nadal och hans mor.

Inga kommentarer: