2013-01-13

Ridlektion för Elisabeth

Igår tog vi en ridlektion för Elisabeth Blomgren. Vi pratade målbilder, bubblor, faser, fokus och friendly och sedan fick jag skritta fram Nadal. Eller egentligen så fick vi leka med att få till en så förfinad skrittfattning som möjligt. I skritten fick vi sedan träna på fokus - både Nadal och kanske framförallt jag. Nadal ville gärna falla inåt mot mitten av ridbanan medan tanken var att vi skulle följa fyrkantsspåret. Skritten och skrittfattningarna växlade mellan att vara något spända och sedan allt mer avspända.Mitt i det hela fick vi stanna upp och leka extreme friendly med sticken, eftersom han blev spänd när jag använde den. Sedan gick vi över till trav och där var tanken att bara rulla på och försöka störa så lite som möjligt men ändå inte vara för försiktig. Nadal testade att ha huvudet på alla möjliga ställen - "up, down and 'round'n'around". Medan jag fortsatte att ha lösa tyglar á la freestyle. Tror att Nadal tyckte det var väldigt skönt att jag inte satte några hinder för honom när han vispade runt med huvudet och experimenterade. Vi fick i alla fall till en väldigt avslappnad trav. Det Elisabeth gav mig att ta med mig var att förbättra min kroppsmedvetenhet, tänka positivt, slappna av, 1 % signal och 99 % friendly samt att kolla att alla signaler är ok.

Idag gjorde vi samma saker som igår men det blev ännu mer trav och jag gick efter ett tag över från att använda lösa tyglar och en stick till att endast använda två sticks. Nadal var avspänd och intresserad. Det kändes dock bitvis äventyrligt att trava runt utan att hålla i tyglarna, men han skötte sig superfint. Vi behöver dock träna mer på svängarna och på att, med minimala hjälper, bryta av samt stanna.

Målbilden!

Inga kommentarer: