2013-01-09

Träna tålamod och få tid att tänka

Igår passade vi på att träna på tålamod. Det regnade natten till igår så det var inget bra underlag för att rida ut. Men vi sadlade och förberedde oss som om vi skulle ut. Sedan satt vi upp på stallplan och Anna satt upp på Tulo och sedan satt vi där, länge och väl, och pratade. När stallägaren kom förbi så stod vi kvar där och pratade en bra stund till. Vet inte hur länge vi höll på, men det var plenty lång tid. Nadal var riktigt cool större delen av tiden. Förståeligt nog så testade han några gånger, lite mjukt och försiktigt, om det ändå inte var så att vi skulle röra lite på oss och jag kanske bara hade glömt bort det (eller somnat av där uppe...). Men han stod kvar när jag bad honom. Det var hela tisdagens övning.

Idag körde vi lite "markarbete" on-line och med bommar. Målsättningen var att fortsätta träna på alignment, att trava avslappnat över bommarna och att kunna stanna vid en av bommarna när jag bad om det, och att sedan göra sideways längs bommen. Nadal hittade jättefin avslappning i traven. Vi tog bommarna och däremellan fick han flytta ett eller ett par steg sideways i traven för att sedan fortsätta framåt. Han frustade, nosade i backen och såg allmänt nöjd ut. Jag hade kunnat önska att han letade en aktiv stretch mer, men eftersom jag inte kom på det förrän nu i skrivande stund så kunde jag inte be om det när vi höll på.

När vi sedan skulle gå över till sideways längs med en bom och jag bad Nadal att stanna vid bommen så började det hela jättefint med att han ställde en fråga, fick beröm, fick komma in och vi började om. Men efter bara en eller ett par gånger av det så var det som att han blev totalt introvert och behövde oceaner med tid för att tänka och smälta intryck. Han fick göra det. Vi hann inte med någon sideways över bommen idag, utan får ta det en annan dag.

Nadal tänker... Sadeln har hamnat långt fram eftersom vi håller på att passa in en ny pad.

Inga kommentarer: