2014-03-10

Distansrittsgala

I helgen var jag iväg till Wiks slott i Uppsala på distansridsportens årliga gala. Utan häst. På lördagen och söndagen fick vi höra intressanta föreläsningar. Bland annat hade Maria Terese Engell, veterinär och doktorand på SLU, en mycket intressant föreläsning om sits och balans. Det var mycket tänkvärt i det hon presenterade och redan i ridningen idag hade jag användning av det. Hon pratade bland annat om hur viktigt det är att vi håller vår egen balans för att vår häst ska kunna hålla sin. Detta är ju inga nyheter men ibland hör man bekanta saker på nya sätt. Idag tog jag med mig det i ridningen och koncentrerade mig på att hålla min egen balans i galopp-hjälpen. Lite har jag innan förskjutit balansen och försökt driva in Nadal i galoppen med hjälp av det, typ. Så klart har ju inte det varit till hjälp, och det blev så tydligt idag när jag gav galopp-hjälp utan samma balans-förskjutning och Nadal tog galoppen hur fint som helst. I båda varven. Sen påminde jag mig om våra (mina och Nadals) respektive ansvar, framförallt Nadals ansvar avseende maintain gait. Istället för att driva i galoppen så drev jag när han bröt. Vilken skillnad det blev! Fick super-trevlig galopp.

På söndagen fick vi lyssna på Sven Lindblom, som är en intressant och kunnig naturapotekare för häst. Jag köpte en massagekräm av honom som jag planerar att använda på Nadal (och kanske mig själv!) efter tävling. Krämen innehåller älgört och vallört så den ska vara smärtlindrande och läkande.

Förutom dessa föreläsningar och ett par till intressanta punkter så var det också middag och fest på slottet på lördagen. Det var mycket roligt, och trevligt att göra bekantskap med folk vars bloggar om distansridning och träning jag läst. En jättetrevlig helg med folk som jag ser fram emot att möta ute på tävlingarna i sommar!

Inga kommentarer: