2015-07-14

Dag 6 och 7, on-line och liberty

Igår tog vi ingen lektion. Istället repeterade jag söndagens övningar och upptäckte luckor i öppnan och slutan som vi tog tag i vid tisdagens lektion. Utöver repetition igår så red vi också ett kort snabb-pass. Ca 2 km bort så finns en perfekt backe att använda för lite allt möjligt. Först går den uppför en bra bit och väl på krönet så bär det neråt lika långt igen. Igår blev det konditionsträning där. Lite uppvärmning i trav och sedan galopp. Första galoppen vi tog var i riktning tillbaka till stallet. Det var nog inte så genomtänkt: det blev väääldigt fort. Men det gick bra.

Idag inledde vi med ett härligt skrittpass på drygt 1,5 timme. På dagens lektion sedan så tog vi som sagt och repeterade öppnorna och slutorna. I öppnan så behövde jag be om mer böjning och i slutan så fick vi ta igenom den ordentligt ett par gånger med sideways för att Nadal skulle förstå riktigt vad jag var ute efter.

Sedan gjorde vi slutan även i circling med long reins. Lite lättare i höger varv. I vänster varv så ville han gärna minska cirkeln.

Efter det så tog vi av tyglarna och körde liberty. Tanken var att skicka ut Nadal i en cirkel runt mig och att han skulle hålla kontakten med mig och ställa frågor. Cirkeln blev väldigt stor (hela ridbanan) och så många frågor kom inte inledningsvis. Istället blev det lite tok-galopp över hela ridbanan.  Men sen ville han gärna komma in och vila en stund. Vi avslutade i alla fall med några varv i lugn och sansad trav. Mycket rolig och intressant övning.

Bilderna nedan: jag önskar att mer av de vägar vi rider såg ut som på de första bilderna: gräsvägar och sånt. Tyvärr är det mest hårda grusvägar att rida på. Men de är i alla fall i skogen. I kuperad/backig terräng. Ett par bilder från long rein-träningen och ett par från libertyn. 

Inga kommentarer: