2015-07-22

Dag 8-9 och 10-12, Lauren-clinic

Dag 8 och 9 tog vi inga lektioner utan laddade inför clinicen med Lauren Barwick genom att vila på onsdagen (jag och Anna tog en vandringstur till Döda fallet och åt våffla med hjortronsylt istället) och ta ett distanspass på 20 km + 3 km uppvärmning och nedvarvning på torsdagen. Han har verkligen känts helt gudomlig att rida ut dessa två veckor - både han och jag uppskattar omväxlingen mot att rida hemma, tror jag. Sedan tycker jag mig också se att Nadal verkligen har trivts att gå i en stor flock. Som mest var de 16 hästar.

Vi hann också med att leka lite "catching game" på ridbanan på torsdag kväll. Sedan badade vi lite också, men eftersom jag blir lite osäker så blir också Nadal lite osäker. Jag trodde vid något tillfälle att han skulle lägga sig i vattnet men så blev det inte. Jag tror att han velat simma lite men det var rätt grunt där vi stod så istället tittade vi på när Anna och Bobson simmade lite.

Fredag till söndag så gick vi en clinic för Lauren Barwick, olympisk guldmedaljör i dressyr i paralympics. Hon är helt enkelt fantastisk - vilken kvinna och instruktör, och vilken ryttare och hästmänniska! Det jag ville bli bättre på under dessa dagar var att hjälpa Nadal att jobba ordentligt genom ryggen och från bakkärran, förstå varför han bobbar ner med huvudet titt som tätt, och så rida lite mer med bett.

Varje dag hade samma upplägg och inleddes med ett teoripass inklusive simuleringar följt av ett ridpass i grupp och sedan individuella lektioner. Jag var helt slut efter varje dag så därför blev det ingen daglig uppdatering på bloggen utan istället ett långt inlägg idag. Jag vet inte om innehållet kommer vara begripligt för någon annan, men detta är mest en minnesanteckning till mig själv. Lite bilder kommer dock längst ner :-)

Teorilektionerna tog bland annat upp vilka övningar vi skulle arbeta med, tygeltag och begrepp som skulle användas, hur olika hjälper inverkar på hästen och hur de samverkar med varandra, gymnastiska övningar och rörelser över ridplan, hästpsykologi och vilken kvalitet vi skulle sträva efter i övningar och samarbetet med våra hästar.

Den första dagen så gjorde vi en simulering där vi stod med tårna på hantlar och skulle sedan ställa oss i ryttarposition. Det var väldigt förvånande och intressant att notera hur omöjligt det var att komma ner ordentligt! Vi simulerade också lätt trav och sedan att känna våra sittben och att skifta dessa. Den andra dagens simuleringar var tygeltag och att hålla stadig kontakt och den tredje dagens simuleringar var lateral movements (öppna och sluta osv).

Det är omöjligt för mig att sammanfatta lektionerna på ett tillräckligt sätt, men vi kan säga att fokus för mig och Nadal låg på det som jag hade önskat. Hela kursupplägget innehöll precis det som vi behövde. Några av övningarna som vi fick göra var att korta och länga stegen, vertikal böjning/stretch, lateral böjning, "carving turns", "bullseye", stretchövningar, "counterbending".

Ett par viktiga saker som jag tar med mig från lektionen avseende sådant jag behöver bli bättre på är att erbjuda en stadig vänster yttertygel, att ge korta eftergifter och att vara noga med att Nadal mjuknar i "brace-muskeln" (genom suppling exercises) innan jag ber om något.


Lite "catching game"


Första clinic-dagen. Lauren kurar i kylan i förgrunden.

Tredje clinic-dagen.

Igen.

Och igen. Lauren fick låna Kicki att sitta på. Kicki är Linas lilla busfrö till häst. Efter några erbjudanden om att stegra sig så skötte hon sig bara fint.


Vi var båda rätt nöjda efter tre dagar med drillning. I bakgrunden syns sjön som vi badade i.

Lauren fick också låna en annan häst som hon red lite mer aktivt på efter att hon givit alla lektioner. Det var häftigt att se henne sitta upp på en helt okänd häst, och hur snabbt hästen ändå fattade att lyssna på piskorna istället för skänklarna, som ju Lauren inte har.

Inga kommentarer: