2011-05-08

Sjukhage.



Igår eftermiddag gjorde vi färdigt sjukhagen efter veterinärens instruktioner och tog dit Nadal. Vi gjorde också en lite större hage bredvid där en av hans kompisar - Bobson - får gå och hålla Nadal sällskap. Promenaden till sjukhagen var intressant. Nadal var mest intresserad av att äta så mycket gräs han kunde komma åt. Han fick självklart äta gräs, men jag ville ju också att vi skulle komma fram till hagen någon gång, så jag försökte mana på honom lite. Och då fick han lite sprattel-spel så jag fick träna mig på att hantera det också.


Väl i sjukhagen så gillade han läget. Han såg ett tag ut som att han tänkte rulla sig - vilket jag tyckte var olämpligt med tanke på trådarna och storleken på hagen. Nadal verkade höra vad jag sa där jag stod bredvid hagen. Han tittade sig runt och lät sedan bli att rulla sig trots allt.


Han har hela tiden sett så lugn och fin ut att vi idag provade att släppa in honom till Bobson. Då passade han på att rulla sig! Inledningsvis såg allt väldigt lugnt och fint ut, så jag och Anna började bygga om hagen. Men innan vi kommit alltför långt med det så började hästarna busa så då fick vi bekräftat varför Nadal skulle gå i sjukhage - själv! Vi förstorade hans hage något och sen fick han gå tillbaka dit.


Vi bytte även förband på honom. Jag hade ju en liten tanke om att jag skulle försöka ta de där stygnen själv, men han var så pass stingslig idag så jag överlåter nog det, med varm hand, åt veterinären som lovat att komma ut på tisdag.


Idag har hästarna också fått träna på att stå lugna även när det brinner. De brände gamla höbalar mitt i sommarhagen - alltså inte alls långt från där Nadal står. Ett tag var jag faktiskt lite orolig för vart den där elden tänkte ta vägen, så vi tog en liten gräsätarpromenad - Nadal plöjer fram i skogen som en ångvält och jag kommer ängsligt efter, orolig att han ska göra illa sig igen... F*n, det är det värsta med hela grejen - att jag gått och tappat tron på att Nadal faktiskt kan hålla koll på sina fötter och ben. Får se hur lång tid det tar innan jag kan slappna av på den punkten igen. Nåja, de fick kontroll på elden efter ett tag och vi ställde tillbaka våra hästar i hagarna.

Inga kommentarer: