2012-02-22

Nadal briljerar.

Idag blev det den fjärde uppsittningen på Nadal. Innan jag satt upp värme vi dock upp med lite on-line circling, yoyo, stick to me, böja hals, follow a feel (lägger ledrepet från grimman runt bakbenen och ber honom följa genom att snurra runt), follow a suggestion (vända bort framdelen, vända tillbaka framdelen, båda för driving), kliva upp på "bro"/"piedestal" och back med porcupine på nosryggen. Allt gick så himla fint! Den enda anmärkningen jag har är att han började försöka driva mig när vi gjorde stick to me, fast det var bara tills han förstod vad leken gick ut på. Vi gjorde bara skritt till stopp till skritt. Provade back också, men det var då det spårade ur lite så det får vi ta en annan dag. I back med porcupine bjöd Nadal också lite motstånd, men vi avslutade när han mjuknade fint.

Sen var det dags för uppsittning igen! Jag hade hjälmen på mig och allt! Det blev barbacka (enklast just nu tycker jag - lätt att glida av om det behövs). Nadal ställde som vanligt upp sig fint. Jag satt upp och vi böjde lite hals. Sen kom stallkamraten tillbaka från sin travtur och travade förbi längs vägen med gig och allt. Nadal blev väldigt intresserad och jag valde att glida av och avvakta medan de körde förbi.

Sen satt jag upp igen. Vi började som vanligt med att böja hals och sen försökte jag bjuda Nadal att gå framåt genom att ge ett ledande tygeltag. Han följer den så fint så, genom att flytta över framdelen. Men det klickar inte för honom att han får gå framåt. Mellan uppsittningarna så passade vi på att leka lite med "bron" eller vad jag ska kalla den (en lastpall helt enkelt) och Nadal var jätteduktig och satte upp alla fyra fötterna och stod kvar där. Det var första gången han lyckats stå kvar med alla fyra så han fick massor med godis och beröm. Kul! Följden blev dock att Nadal såg bron när jag satt på honom och riktade in sig på den. Det var bara till att hänga med. Han klev upp och ner på den som om jag inte ens satt på hans rygg. Även fast det inte riktigt var det jag hade tänkt för dagen så är jag rätt imponerad av honom. Min modiga, påhittiga kille! Klart han fick godis igen! :)

Vi hann också med att göra ett one-rein-stop, så nu har vi provat det. Det gick fint, när väl ridbanan tog slut och Nadal inte längre hade plats att göra sin fina sidepass och när han ledsnade på att göra minivolter. Det tog inte så lång stund. Sen satt jag av för dagen. Det har blivit uppsittning och avsittning en gång åt varje håll idag - bra träning. Framförallt märker jag att jag verkligen behöver tänka för att sitta av åt "fel" håll...

Inga kommentarer: