2012-02-24

Uppsuttna övningar igen.

Idag var det femte gången som jag satt upp på Nadal. Vi inledde on-line först med lite circling och yoyo, sen gick vi till pallen och Nadal ställde upp. Jag hade satt på honom sadeln och tänkte prova sitta i den, men just som jag var på väg insåg jag att jag hade väldigt olämpliga skor för övningen (icebugs). Istället blev det att jag provade att ställa mig i stigbygeln och hänga för att se vilken reaktion det skulle generera. Jag gjorde det på båda sidorna (svårt på höger sida! helt okoordinerad!) med samma resultat, dvs ingen reaktion. Det bådar gott.

Sen tog jag av sadeln och satt upp barbacka - för någon ridning skulle det bli! Jag hade ju satt på honom hans rep-hackamore för första gången så då skulle jag väl använda det också! :) Det blev samma övningar som sist, fast minus piedestalen (fast han var på väg!). Istället provade jag att flytta hans bakdel undan indirekt tygeltag och lite porcupine på sidan. Gick bra för att vara första gången, tycker jag. Vi lyckades få till lite skritt fram också - när han tog sikte på grinden till hagen, hahaha. Sötnosen. Totalt kanske jag satt på honom i max fem minuter idag. Fast det är himla svårt att avgöra hur lång tid det går när man håller på med hästar (och man inte tittar på klockan), så det skulle kunna vara någon enstaka minut längre än så. Jag skulle lätt kunna sitta på honom hela dagen om han bara orkade!

Inga kommentarer: