2012-02-26

Promenad, uppsittning och "hingst-lek".

Tanken med dagen var att ta en långpromenad, men det var för isigt, så det fick vi lägga ner. Fast vi hann i alla fall gå på i en timme innan vi vände och jag varvade en ganska kravlös promenad med att vara particular. Inledde med övergångar där jag försökte vara noga med att han skulle följa på en gång. Det märks skillnad när jag bestämt mig för att vara mer noga - måste nog bestämma mig för att vara det oftare. Typ jämt!

På vägen hem stannade vi till hos Anna och jag satte mig i solen med Nadal och körde undemanding i nästan en timme. Med bara några få korrigeringar så stod han jättefint hela tiden, vilade och solade sig.

Sen tog vi en tur på ridbanan med Anna och Tulo. Värmde upp med böjningar, vändning av fram- och bakdel samt back för porcupine. Sen följde vi Tulo något varv runt ridbanan innan jag satt upp. Böjde lite hals, flyttade lite bakdel och sen följde vi Tulo och Anna runt ridbanan. Ett varv åt varje håll blev det. Vid ett tillfälle lade Nadal in lite trav för att komma ikapp Tulo. Jag fick prova på att böja till ett stopp. Det var trevligt att känna att det finns en hel del framåtbjudning! Fast vid ett tillfälle, när han gick med mulen i backen, så kändes det som att det höll på att bli lite "uppåtbjudning". Jag tackade nej till det :)

Dagens problem: Nadal tror att vi ska leka så fort jag kör close contact-lekar. Han börjar "hingst-leka" och försöker bita/nafsa efter mig. Inget nytt i detta förstås, men för att det ska funka för mig att sitta upp så måste detta bort! Annars försöker han bita mina fötter och ben så fort jag ber honom om neutral lateral flexion. Och så kan vi inte ha det. Min läxa blir därför att vara mer provokativ och particular och få bukt med denna "lek" som Nadal kör - och detta innan jag sitter upp mer.

En härlig dag i solen har vi haft i alla fall!

Inga kommentarer: