2012-02-27

Particular & provocative. Och lördagens halter-träning.

Jag glömde visst att skriva något om lördagens äventyr, så det kommer här istället. I lördags hade vi hem en western-tränare till stallet. För Nadals och Niños del så stod halter-träning på schemat. Halter är en western-gren som finns i lite olika varianter, fick vi veta i lördags. Vi tror att det är showmanship at halter som kommer vara aktuellt för oss. Det betyder att hästen ska följa sin ledare i skritt och trav, kunna flytta undan på bakdelen och lite annat smått och gott. Så det tränade vi på i lördags. Det jag framförallt fick ut av lördagen var information om halter-klassen, så det var bra. Resten får vi träna för oss själva, det var inte så avancerade övningar. Planen är att Nadal och Niño ska få gå en halter-klass i april, och kanske-kanske också en trail by hand. Ska bli spännande! Bra miljöträning om inte annat.

Idag var det så isigt överallt så det fanns inte så mycket vi kunde göra. En liten del av ridbanan var dock någorlunda isfri, så där körde vi stick to me i övergångar mellan trav-skritt-halt-back på ett litet fyrkantsspår i båda varven och med mig på både höger och vänster sida. Kanonbra träning för oss båda - jag siktade på att vara particular och provocative och tror nog att jag lyckades. Sen böjde vi lite hals och det fanns endast en liten-liten tendens till hingstlek åt ena hållet. Jättenöjd med dagen!

Apropå hingstlek, så är här ett par bilder från förra helgen när Nadal och Bobson fick busa av sig en stund (tack Anna, för bilderna):

2 kommentarer:

Karin sa...

en sådan tävling vill jag komma och titta på!

Erika sa...

du är välkommen. den är ju dessutom nära dig i rimbo den 1 april!