2012-12-19

Låååångsaaaam promenad

Idag tog vi en promenad ut i lugnet. Det är just nu så tyst och stilla överallt, tack vare snön och att det är vindstilla. Väldigt mysigt. Målsättningen med dagens promenad var att lyssna in Nadal fullständigt, och eftersom jag bestämde riktning och hur länge vi skulle vara ute så fick Nadal bestämma tempo och huruvida jag skulle sitta upp eller inte. Att gå hemifrån tog lång tid, med många stopp. Kan vara så kallade trösklar, men jag tror snarare att han hellre ville hem till kompisar och mat. Nån enstaka gång såg han lite extra uppmärksam/"orolig" (RBE) ut, men mest såg han intresserad ut och var nyfiken på omgivningarna. Vid en hundbajs hade han till exempel kunnat bli stående hela kvällen, om han fått. Det var en av ett fåtal gånger (två, tror jag) som jag inte lät honom stå kvar tills han själv var mogen för att gå igen. När vi väl gick iväg från hundbajset så flemade han, så inte vet jag vad det var för spännande dofter där.

Det tog ett bra tag att få Nadal att börja tänka framåt istället för att tänka hemåt. Det hjälper heller inte att den vägen som vi "måste" gå (allt annat är för snöigt) går hemifrån för att sedan vända tillbaka förbi stallet innan vi kommer iväg ordentligt. Nåja, det är ju egentligen en bra övning i sig.

När jag tyckte att vi kunde vända hemåt (jag hade blivit hungrig) så satt jag upp och red hemåt en bit. Det blev lite snabbare skritt på hemvägen - inte helt oväntat - men det var inte oregerligt. Satt av innan vi kom ut på bilvägen. Promenaden tog totalt drygt en timme (kanske 1.15), men effektiv promenadtid var mer i stil med 30 minuter och vi tog oss knappt två kilometer, så sakta gick det. Jaja, jag hade ingen brådska någonstans, jag följde min plan och Nadal verkade uppskatta det hela så jag är nöjd.

2 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Kom just på att när jag tränade Tulo i Arbrå, och vi sprang upp till Svarttjärn var och varannan kväll, så brukade jag placera ut havre i en liten hög vid vändplatsen. (Tänk om han bara anat att han först burit eller dragit den hela vägen först) Hade inte havre där varje gång, men han blev helt klart motiverad.

Erika sa...

Bra idé! Jag ska komma ihåg det tipset. Fast han verkar hitta "galoppen" igen nu :)