2010-11-25

Foderanalys och verkning av hovarna

I måndags fick jag foderanalysen på Nadals grovfoder. Det var ingen vidare rolig läsning - mycket energi men alldeles för lite protein! Jag åkte hastigt och lustigt till Granngården för att byta ut det kraftfoder jag gett honom hittills till något med bra mycket mer protein i. Det blev rätt dyrt och kommer vara rätt dyrt, om inte stallägaren kommer på bättre tankar och köper in ett annat - bättre - hösilage, vilket jag hoppas att hon gör.

Tisdagen blev det allmän miljöträning för då var det full rusch i stallet! Jag tror alla var i stallet samtidigt och dessutom var där två hovslagare. Alla möjliga hästar som skulle skos om samtidigt som en ytterligare häst blev klippt och boxar blev mockade. Liv och rörelse! Nadal tog det hela med upphöjt lugn. Även Nadals fossingar blev verkade. Han hade fått rätt ordentliga (i mitt perspektiv, då) glipor mellan sulan och hornet - alltså vita randen - och där hade det packats in jord och grejer, trots att jag försökt hålla efter, så hovslagaren fick gräva bort en del och satte på nåt lila medel (rengöring av strålen, skulle det egentligen vara till för och innehåller formaldehyd. kommer inte ihåg vad det hette) som hon rekommenderade mig att köpa, så det gjorde jag idag (igår var jag bortrest och alltså inte ut till stallet). Men jag förstår inte riktigt av instruktionerna på förpackningen hur ofta det ska användas... Det står att det ska användas "en gång", men inte med vilka intervaller... När det gäller torra miljöer så skulle det användas en gång varannan vecka, men i andra miljöer...? Jag ska fråga hovslagaren.

Inga kommentarer: