2011-09-17

Lekar på ridbanan.

Idag blev det lite lek på ridbanan. Först skickade jag Nadal att undersöka en tunna jag lagt ner på backen. Ganska stor är den, för en nybörjare som Nadal, men min förhoppning var ändå att få Nadal att hoppa över den. Men vi började med att kolla vad han tyckte om tunnan liggandes. Jag undrade framförallt vad han skulle säga om ljudet som blir när grus träffar den eller när den rullar (den är av plåt). Tunnan drog ihop sig och expanderade ett par gånger under tiden så att det tjongade till i plåten - pga temperaturskillnader eller nåt, vad vet jag. Men detta bekom inte Nadal!

Han har tittat och känt på den när den stått upprätt, men liggandes har vi inte provat tidigare. Han tyckte det var intressant och fnulade runt med mulen på den. Efter ett tag började han veva med ena frambenet och lade till slut upp det på tunnan. När han drog tillbaka benet så började tunnan rulla mot honom, mot hans bakben. Han lyckades göra samma sak två gånger strax efter varandra. Han blev lite överraskad och flyttade sig något steg, men sen var han dit igen och undersökte. Jag lyckades inte få honom att hoppa över den idag, men vi har ingen brådska.

Istället tog jag bort tunnan och lade en bom på ett av hinderstöden så att vi kunde leka circling och squeeze över den. Han har ju inga problem med det, så jag provade att få honom att ta bommen i trav, men han bryter fortfarande av till skritt inför bommen. Men det var ok, för idag var min huvudsakliga målsättning att kolla av att han lyssnade bra på sändet. När vi fått till det ordentligt så skickade jag honom mot presenningen.

Vi fick passera presenningen några gånger och göra vändningar fram och tillbaka förbi den. Men efter några gånger med det så tog han presenningen. Han trodde dock att uppgiften var att stanna mitt på den. Gullpojken! När jag väl fått honom att förstå att han skulle fortsätta runt mig så provade vi i trav. Och vi lyckades få till det! Och han blev så rund och fin i formen då! (Lite läskigt, trots allt, med den där prasselgrejen under fötterna) Nu börjar det nog bli dags att prova några liggandes markbommar i rad i trav. Jag måste bara leta reda på vad avståndet ska vara.

Inga kommentarer: